Művészet-e a képregény?

Nero Blanco Comix: a szó társadalomelméleti értelmében polgári képregényeket megjelentető kiadó portfóliójából sok kiadványt dicsértünk már (vagy gondoltuk ezt írás helyett), köztük cseh, lengyel, francia, olasz, magyar, magyar felmenőkkel rendelkező Olaszországban élő finn, svájci, szerb, magyar származású amerikai, és egyéb szerzők műveit, két osztrák kedvencünk, Leopold Maurer Csatornája Nicolas Mahler Goldgruberné és a művészetelmélet eddig kimaradt. Előbbiről szerencsére írt a Magyar Narancs (link).

Művészet-e a képregény? – teszi fel a kérdést a képregényszerző, és felel rá mahleresen. Magyar nyelven bemutatkozó kötetében mindent megmutat, amiért neve osztrák országhatáron belül és túl is jól cseng (már amennyire a „mááler” csenghet) Hogy mennyire cseng (bong) jól az illusztrátor, képregényszerző neve, arról számot ad Szép Eszter cikke és Mészáros János 2019-ben, az akkori képregény fesztiválvendégével készített interjúja.

Művészet-e a képregény? Teszi fel a kérdést a szerző, és teszi fel a kérdést az adóhivatal bürokratája, Goldgruberné a szerzőnek, lévén, ha a képregény művészet, Mahler pedig művész, alacsonyabb adósáv vonatkozik rá Ausztriában.

Hétköznapi kisabszurdokból, rövid epizódokból épül fel a tizenkét fejezetre osztott kötet, nagypapával kapcsolatos emlékezéstől a videotéka-alkalmazotti élmények szilánkjain át az alkotó lét, az elfogadtatás nehézségeiig, többek közt a képregényes közönségtalálkozókon pályakezdőként szerzett negatív tapasztalatokról. Ez utóbbiakról Pierre Wazem A kulisszák mögött című füzete juthat eszünkbe, Trondheimék helyett José Villarubia és Craig Thompson vendégszereplésével.

A Goldgruberné és a művészetelmélet rövid történetek füzére, melyeket néhány éve készítettem, amikor még azért küzdöttem, hogy elfogadjanak „comic artist”-nak. Tehát ezek önéletrajzi történetek, egy nem túl sikeres művész életéről.

– mondja az interjúban.

Ehhez képest olvasás közben elfelejtjük, hogy rajz szinte nincs is, a minimálisra csiszolt stílus és a szöveg által a lírai én lenyűgöző megmutatkozásának összhangja egyetlen unalmas pillanat vagy kizökkenés nélkül sodor végig a képnovellákon. Humor, önirónia és sajátos, szimpatikus melankólia árad a hétköznapian abszurd történetecskékből.

Mahler ezzel a kötettel két dolgot bizonyít: a képregény művészet, és az osztrák humor nem oximoron.

A szerző április 26-án előadást tart a Goethe Intézetben.

Lénárd László

Groteszkbe fordítani a problémákat – Interjú Nicolas Mahlerrel

Cím: Goldgruberné és a művészetelmélet
Szerző(k): Nicolas Mahler
Kiadó: Nero Blanco Comix
Ár: 2000 1600 Ft
Formátum: puhafedeles kötet
Terjedelem: 88 oldal
Megjelenés: 2019.05.12.
Megvásárolható: Közvetlen a kiadótól
Online vásárlás: