Rajzolt Orpheusz
A Nyitott Könyvműhely Kiadó most induló Artcomix sorozatában művészi igényű képregények megjelentetését és népszerűsítését vállalja fel. Ez a nálunk szinte ismeretlen műfaj az irodalom és a képzőművészet sajátos ötvözete.
Az irodalmi ihletésű/igényű szöveg/történet és a kifejező értékű, igényes grafika összeházasításának példája a sorozat első kötete, Dino Buzzati képes poémája. Buzzatit regényíróként jól ismerhetik nálunk is az olvasók, hiszen művei magyarul is megjelentek (Tatárpuszta, Egy szerelem története, A colombre stb.). Az olasz regényíró festő és grafikus is volt egyben, aki saját műveit rendszerint illusztrálta is, így tehát nem meglepő részéről e képregény-vállalkozás. A második világháború előtt megjelent korai írásainak általános jellemzője volt az a szürrealisztikus, allegorikus forma, ami e művének is fontos jellemzője.
Orpheusz és Eurüdiké mitikus szerelmi történetét eleveníti meg modern, nagyvárosi kulisszák között, aktualizált figurákkal. A főhős, Orfi – aki gitárjával és dalaival felfegyverkezve indul szerelme, Eura után a holtak birodalmába, hogy onnan visszaszerezze a lányt – szerelemtől, sikertől és öntudattól elvakítva azt hiszi, sikerülhet a lehetetlen: feltámasztani a holtakat…
Buzzati erotikus, szürrealisztikus víziói sokkal sikeresebben elevenednek meg magukban a rajzokban, mint a szövegekben, sőt az erőteljes képi kifejezésmód mellett kifejezetten sutának és erőtlennek hatnak a döccenő, furcsán rímes-rímtelen sorok. Mégis jó és érdekfeszítő példája ez a könyv annak, milyen meglepő erővel tud a rajzos képregény művészi értéket teremteni. Érdeklődéssel várjuk a sorozat további darabjait is!
Galambos Attila
a Pesti Est főszerkesztője
PESTI EST
2005. október 28.