Szellemlovas (Cinematrix kritika)

Szellemlovas (Cinematrix kritika)Mi a jó Eva Mendes mellén kívül a Szellemlovasban?

Hogy miért nézték meg Budapesten csütörtök óta 23 ezren a Nicolas Cage és Eva Mendes fõszereplésével készült Szellemlovas címû képregényadaptációt? És miért tanyázott a film két hete az elsõ helyen az USA toplistáján 11,5 millió dolláros bevétellel? Nem tudjuk, de megpróbáltunk utánanézni.

A képregényadaptáció igazi bukta mûfaj akkor, ha valakinek semmi elképzelése nincs a karakterrõl, illetve az ezt övezõ mítoszról, és Mark Steven Johson rendezõnek nem volt: holott képregényfanatikus lévén õ rendezte a Daredevilt és írta az Elektrát. A sztorit ezúttal is sikerült teljesen lebutítania: a fiatal motoros kaszkadõr, Johnny Blaze (Nicolas Cage) eladja a lelkét Mephistónak (Peter Fonda), hogy ezzel a csúnyán krákogó tüdõrákos apját megmentse. Az üzlet miatt elveszti szerelmét (Eva Mendes), viszont a motorozás legnagyobb sztárja lesz mindaddig, amíg egy nap meg nem jelenik az ördög, hogy behajtsa a számlát.

Valószínûleg a Szellemlovas legnagyobb nehézségét az okozta a forgatáson, hogy az erõsen kopaszodó Nicolas Cage-nek hajat varázsoljanak. De tényleg csak annak örülhetünk, hogy Cage-nek van haja, mert amúgy kibírhatatlanul gyenge a valaha a Las Vegas, végállomásért Oscar-díjat is elnyerõ színész alakítása. Persze nem kell sokat várni egy szûk bõrnadrágos cukorkafüggõ hõstõl, akit a film nagyrészében egy lángoló koponya helyettesít, de mi mégis elvártuk volna, hogy legalább õ adjon valamilyen pluszt az egysíkúra írt kétdimenziós figurának.

A Rotten Tomatoes oldalán több kritika szerint is mindenidõk legrosszabb Marvel-képregényadaptációja ez, amit az amerikai filmkritikusok 27 százalékra értékeltek. A gyártók azért valahol tudták, hogy kárpótolniuk kell a nézõket, a kérdés még mindig, hogy mivel is tették. Egyrészt Eva Mendest dobták oda a közönségnek, aki fokozatosan egyre mélyebb dekoltázsokban jelenik meg. (Õ a kötelezõ jó csaj, akinek semmit nem kell tennie. Sok szót nem is vesztegetnénk rá, inkább idetesszük a képeit.)

És hogy mitõl lehet még a filmen jól szórakozni? Bár érthetetlen, miért kezdünk el nevetni azon, hogy Johnny Blaze füttyentve hívja magához motorját, de nevetünk, ahogy azon is, hogy a film gagyi számítógépes grafikája miatt szaggatottan mozgó lángoló koponya a fõszereplõ. Az egész úgy néz ki, mint egy korai számítógépes játékban, és már a látvány is annyira szar, hogy az már jó.

Ráadásként tele van a legegyszerûbb szuperhõsös moralizálással: “Az ember, aki a szerelemért eladja a lelkét, képes megváltoztatni a világot”; “Én vagyok az egyetlen, aki mindkét világban jártas”; “Képes vagyok leküzdeni a félelmemet”. A magyar szinkronban extraként igyekeznek minden mondatban elsütni valami kínos szóviccet a lángoló fejrõl, a koponyáról és a csontokról (a legjobb még az: “Ég a fejem!”).

De a bénaságok sorának még nincs vége: látszólag a forgatókönyv egy vázlatát kezdték el forgatni, a történet szerint hõsünk elvileg csak sötétben mûködik, de késõbb ez esetlegessé válik, ahogy az öreg Szellemlovas is, aki ötszáz mérföldön keresztül vágtat lángoló koponyával és lóval, hogy utána megforduljon és hazamenjen. Bár egy ilyen mozinak az lenne a lényege, hogy a nézõ elhiggye, igenis képesek legyõzni ellenfelei a szuperhõst, de Szellemlovas Kõfejet Bob Marley-t és a zsíros hajú rockert szinte harc nélkül intézi el. Blackheart, a fõellenség pedig . hülyén néz ki: a Mátrix Neojából és egy apokaliptikus hangulatú emóból gyúrták össze.

Ezt a filmet az alkotók pénzért vállalhatták fel õszintén. Csak egy szándékoltan jó dolog van Eva Mendes mellein kívül a filmben: a Szellemlovas chopperjének eredetijét Peter Fonda ülte meg a Szelíd motorosokban.

Forrás: Cinematrix