Pszichonauta – Látomások a Balkánról

Pszichonauta – Látomások a Balkánról

„Ha a művelt közönség is hajlandó lesz annyi figyelmet szentelni a műfajnak, mint amennyit a szonátára, az operettre vagy a balladára fordít,…

…akkor a képregények rendszeres tanulmányozásán keresztül megmutatkozik majd hétköznapi környezetünk és kulturális tevékenységeink kiépítésében játszott szerepe” – hívta fel a nagyérdemű figyelmét még harminc évvel ezelőtt Umberto Eco. A mifelénk mostanság beinduló képregénykultúra ugyanis jóval többet jelent gyerekszórakoztatásnál. Elég csak Frank Miller Sin Cityjére utalni, amelyből Mickey Rourke főszereplésével a Tarantino-Roudrigez páros kreált kultopust. Azt nem tudom, hogy a szerb Aleksandar Zograf balkáni látomásaiból Kusturica, Milcso Mancsevszki vagy Goran Paskaljevics szándékszik-e mozgóképet gyártani, de az biztos, hogy a most magyarul is megjelent kötet a Maushoz mérhető művészi teljesítmény. Kőkemény és nagyon jó. Emlékeztetőül: a lengyel származású amerikai Art Spiegelman a kilencvenes évek elején a Row magazin hasábjain sorozatban, majd önálló könyvformátumban is megjelent, a holokauszt borzalmait feldolgozó, Maus gyűjtőcímű képregényeivel ért el világsikert. Szikár szénrajzai a nácikat macskáknak, a zsidókat egereknek, a lengyeleket pedig disznóknak ábrázolta – balladisztikus szövegei pedig történelmileg hitelesen kommentálták a világégést. A lengyel-amerikai rajzoló nyomán aztán beindult a képregényes újhullám: az argentin Carlos Sampayo és Jodee Munoz diktátori rémtetteiből kanyarítottak maradandót, a brit Sue Coe az északír problémahalmazt, a szlovén Tomaz Lavric pedig a délszláv válságot „adaptálta”. Zograf a szerbiai háborús hétköznapokat, a totális abszurdot rajzolta meg átütő erővel. Tényleg nagyon jó, tessenek forgatni, és ne csak azért, mert szomszéd! (Ja, le a kalappal a kiadó előtt: a legendás talján rajzoló, Dino Buzzati „love story”-ja mellett Gróf Balázs parádés „szösszeneteit” is kiadták – stílusosan: önálló paperback kötetekben.)

peták
Exit
2006. augusztus 16.