Lucky Luke lesz az utolsó 2D-s rajzfilm

Lucky Luke lesz az utolsó 2d-s rajzfilm
A Cinematrix interjúja Olivier Jean Marie rendezővel

Az új Lucky Luke-rajzfilm rendezőjével, Olivier Jean Marie-val a képregényekről és az Oggy és a svábbogarakról is beszélgettünk a kézi fázisrajzolás mellett. A Lucky Luke – Irány a vadnyugatot csütörtöktől vetítik a magyar mozik.

Miért Lucky Luke-rajzfilm született, és nem Asterix?

    Nem tudnék dönteni Lucky Luke és Asterix között, mindkét képregényt nagyon szeretem. Most sem én választottam, a Lucky Luke jogtulajdonosai kerestek meg az egészestés rajzfilm ötletével, én pedig örömmel elfogadtam. Korábban már dolgoztam nekik.

Olyan 3d-s rajzfilmek után, mint Shrek vagy egy Beowulf, mennyire éri meg hagyományos rajzfilmet készíteni?

    Ez most égetően nagy kérdés a szakmában. Valószínűleg a Lucky Luke lesz az egyik utolsó nagy költségvetésű, hagyományos technikával készülő családi rajzfilm. Az animációs filmeknek jelenleg két fejlődési iránya van: a látványos 3D-rajzfilmek, és a 2D-s „felnőttmesék”, mint a Belleville randevú, vagy a Persepolis. Lucky Luke rajzfilmet semmiképpen nem csinálnék 3D-ben, mert az nagyon csúnyán mutatna. Itt meg kell őrizni a képregényszerű grafikát, még akkor is, ha ezzel szembemegyek a mai divattal.

Mennyi időt vett igénybe a rajzfilm elkészítése?

    3 évet. Ebből maga a rajzolás másfél év volt, a többi a közös ötletelés, a történet megírása, és a zenék megkomponálása.

Mennyire volt jelen a kézi fázisrajzolás a Lucky Luke elkészítésében?

    Számítógépek nélkül ma már lehetetlen rajzfilmet készíteni, ezért mi is kevertük a modern technikát a hagyományossal. 100 rajzolónk volt, akik nagy asztalokon, rengeteg papírral dolgoztak a figurák mozgásán, és a hátterek is kézzel festve készültek. Ezeket utána beszkenneltük, és photosoppal kipótoltuk a hiányzó színeket. A szekerek és a postakocsik viszont már 3d-s modellek, de utólag ezek is kaptak egy filtert, amitől „képregényszerűnek” tűnnek.

Mennyire kaptak szabad kezet a forgatókönyvírók? Beleszólt a történetbe a képregénykiadó?

    Nem akartam egy adott Lucky Luke-képregényt elejétől végéig megfilmesíteni, legszívesebben mindet beleraktam volna. A kiadó, a Lucky Comics szabad kezet adott, de a forgatókönyvíró társammal, Jean-François Henry-val nagyon nehezen tudtunk dönteni a kedvenceink között. Így a végleges koncepciónk egy „Lucky Luke-road movie” lett, amiben a főhős beutazza az egész vadnyugatot, találkozik az indiánokkal, a Daltonokkal, Jesse James-szel, Billy a kölyökkel. Sajnos a mexikóiakkal nem, pedig nekem mindig is a Tortilla a Daltonoknak volt a kedvencem.

Goscinny Lucky Luke-filmjei jobb kritikát kaptak, mint a Hanna-Barbera rajzfilmek, vagy a Terence Hill-féle Lucky Luke. Ilyen nehéz kilépni a mester árnyékából?

    A rajzfilmesek mindig valami eredetit akarnak alkotni. Azt nem lehet megcsinálni, hogy lemásolom Goscinny 71-es Daisy Town-ját, még akkor sem, ha az tetszett legjobban a rajongóknak.

Ezért hasonlítanak a Lucky Luke-figurái az Oggy és a svábbogarak szereplőire?

    Nagyon örülök, hogy ismered ezt, és igen, a hasonlóság nem véletlen. A rajzfilmes csapatom, akikkel most a Lucky Luke-ot csináltuk már az Oggy-sorozat idején is együtt dolgozott. A hasonlóság nem marketingfogás, nem az volt a célunk, hogy a filmünket megnézzék a képregényesek és az Oggy-rajongók is. Inkább úgy mondanám: belecsempésztük a Lucky Luke-ba a művészi védjegyünket, és a kedvenc Oggy-karaktereinket.

Nem akar összeállni a Lucasfilmmel, és animációs filmet készíteni a Monkey Island-ből vagy a Day of the Tentacle-ből?

    Erre is gondoltunk. Valakinek mindenképpen meg kellene csinálni, mert az alapanyag jó, egy hozzáértő csapat kezében vicces rajzfilmsorozat születhetne belőle. Mi most egyelőre visszatérünk a gyökerekhez, akadt még pár ötletünk az Oggy és a svábbogarakhoz és a Space Goofhoz is. És van egy nagyon súlyos témákat érintő, felnőttrajzfilm-tervem is, de erről most még nem mondhatok többet. De majd kérdezz rá néhány év múlva!

Forrás: cinematrix.hu (Szűcs Gyula)