Mauschwitz: képregény a metrón

Mauschwitz: képregény a metrónTárlatolgató

Megdöbbentő képek a metrón: a megszokott reklámok helyén részletek Art Spiegelman Maus című képregényéből. Amilyen szokatlan és meglepő maga a holokausztról szóló képregény, annyira különös helyszínt találtak bemutatására a kiállítás szervezői. Az Ulpius-ház gondozásában megjelent képregény tizenöt részletét tekinthetik meg az utazók 46 metrókocsiban. Az auschwitzi haláltábor felszabadulásának és a világháború befejezésének hatvanadik évfordulója alkalmából szervezte a kiállítást a Holokauszt Emlékközpont.
A Stadionok állomáson, egy metrókocsiban tartotta a tárlatot megnyitó beszédét Bozóki András kulturális miniszter, párhuzamot vonva Auschwitz szörnyűsége és a képregény pokoli humora között. A 60 év távlatából 1945/2005 című rajzsorozat szembesítés: ahogyan a képregény mellett, úgy a reklámok helyét elfoglaló képek mellett sem lehet elmenni. Spiegelman képregénye szokatlan vállalkozás, szinte botrányos feldolgozása az auschwitzi borzalmaknak. A szerző nemcsak a holokausztot túlélő édesapja emlékeit rajzolja és írja meg, hanem egyúttal az apjával való furcsa viszonyt is ábrázolja. Szokatlanok a megrajzolt szereplők is: embertestű, de állatfejű alakok. A Mausban a zsidók egerek, a németek macskák, a lengyelek disznók, az amerikaiak kutyák, a svédek szarvasok. Előítéletek, a náci fajelmélet tipológiája, a borzalmak és szörnyűségek feldolgozásának lehetetlensége és problematikussága. És mindez a metrón. Akár állunk, akár ülünk, akár összenyomódva kapaszkodunk, képeket látunk a Mausból. Kiragadott, de jellemző és elgondolkodtató képregénykockákat. „Kérem, vigyázzanak, az ajtók záródnak” – mondja egy hang, s a szerelvény elindul. Egyedül maradunk a vagonban, egerek és macskák között, Auschwitz borzalmaival négyszemközt.

Vincze Ferenc
Magyar Hírlap
2005. március 9.