ARANY KN – 2008 Legjobb Képregényei

Hölgyeim és uraim, tisztelt Képregény.net olvasók!

Örömömre szolgál, hogy bejelenthetem, Magyarország legnagyobb képregényes portáljának házi szerzői megalapították az Arany KN díjat, mely egy év alatt megjelent amerikai és hazai képregényeket hét kategóriában díjazza.

A zsűri, Czben, Fdave, Olórin és jómagam (Tunsgarm666) felállítottuk a kategóriákat, megneveztük a jelölteket, majd szavaztunk, kihirdetve ezzel az év legjeit a tengeren túlról. Két különdíjasunk is van: egy hazai megjelenésű amerikai képregény, és négy magyar kötet. Bár az év folyamán mind teret kaptunk, hogy leírjuk, mely képregényeket tartjuk méltónak becses figyelmetekre, ezzel a listával szeretnénk összegezni, mely írók és rajzolók munkái voltak meghatározóak, és válnak hamarosan „kötelező olvasmánnyá” a 2008-as évből. Nézzük is akkor a jelölteket, kategóriánként:

Legjobb ongoing:

Ongoing series, röviden ongoing: Angol kifejezés, szó szerint: folyamatosan haladó. Azokra a képregénysorozatokra használják, amelyek nem rendelkeznek egy határozott, kitűzött befejezéssel. A legjelentősebb amerikai sorozatok zöme ilyen, akár évtizedekig is folytatódhatnak.
A jó ongoing ismérve, hogy színvonala nem változik, annak ellenére, hogy egy év alatt több, akár külön-külön is érthető, nem feltétlenül szorosan összefüggő történet is elmesélhet. A legnagyobb klasszikusok pedig azokból az ongoingokból lettek, amik folyamatosan fenntartva az érdeklődést, hónapról hónapra tartották izgalomban olvasóikat. Lássuk a jelölteket!

100 Bullets
(Vertigo)
Írta: Brian Azzarello
Rajzok: Eduardo Risso

„Ha minden embernek megadatna a következmények nélkül és távolról való gyilkolás lehetősége, az emberiség percek alatt kihalna” Milan Kundera adta e bölcs és szomorú gondolatot Búcsúkeringő című nagyszerű könyvének egyik hőse, Jakob szájába. Brian Azzarello pedig 1999-ben indult képregény-sorozatában eljátszik a gondolattal, hogy mi történne, ha a két feltétel egyike teljesülne: jelesül, ha valakinek lehetősége lenne megölni egy másik embert, anélkül, hogy félnie kellene bárminemű hivatalos felelősségre vonástól. A mindenféle kritikus által körülrajongott, díjaktól roskadozó 100 Bullets ebből az ötletből indul ki, hogy egy lenyűgözően sokszínű, szexi, fordulatos és elgondolkodtató, ponyvaelemekkel dúsított noirrá váljon.(Olórin)

Criminal
(Icon)
Író: Ed Brubaker
Rajzoló: Sean Phillips

Az ember szinte érzi az utcák bűzét, a vér szagát, vagy a levegőben lógó erőszakot” – ez a Criminal, Brubaker saját gyártású képregénye, mely immár a második kört futja, idei volume 2-es startolásával. A Criminal erőszakos, film noir hangulattal operáló képregény, mely a bűnügyi ponyvák zsáneréből idéz, miközben semmit nem veszít hitelességéből. A sorozat két generáció képviselőin, ám ugyanazokon a helyszíneken mutatja be a bűnözés ezernyi arcát. A sorozat jól ismert stílusjegyekből építkezik, ám nem esik a közhelyesség csapdájába. A Criminal a szuperhős-képregények két meghatározó alkotójának kalandozásai a való világba.

Daredevil
(Marvel)
Írta: Ed Brubaker
Rajzolta: Michael Lark

A félelem nélküli vak szuperhős havonta jelentkező sötét történetei igazán kiemelkedő pillanatokat tartogattak az olvasók számára. Ed Brubaker felnőtt elődjéhez, a sorozatot klasszikus státuszba emelő Brian Michael Bendishez és Frank Miller, Danny O’ Neil valamint Kevin Smith írók után neki is sikerült kihozni a legtöbbet Matt Murdock karakteréből. A magánéleti szál, és a hősies momentumok egyaránt szerves részét képezik a Daredevil sorozatnak. Miközben a főhőst az események egyre mélyebbre és mélyebbre taszítják, egyre több lehetőség kínálkozik a drámai és tragikus elemek felszínre emelésére, Brubaker pedig nem rest kihasználni ezt, sorozatának minősége, kidolgozottsága példaértékű lehet minden amerikai nagykiadó számára.

Fear Agent
(Dark Horse)
Író: Rick Remender
Rajzoló: Tony Moore, Jerome Opena

„Fogd John McClane-t legittasabb állapotában, keverd össze az éppen legcinikusabb hangulatában lévő Han Solóval, adj hozzá egy jókora adag eredeti texasi tahóságot, a végeredményül kapott figurát pedig helyezd Buck Rogers és Flash Gordon jellegű díszletek közé, és máris megkaptad a Fear Agentet, és főszereplőjét, Heath Hustont. Az Image-nél indult, majd később a Dark Horse-hoz került, hamisítatlanul oldschool hangulatú sci-fi sorozat az utóbbi évek egyik legszórakoztatóbb képregénye.” (Olórin)
„Humoros betétek, hangulatos környezetrajz, ütős és naturalisztikusan erőszakos akciójelenetek remek arány- és ütemérzékkel váltják egymást. Mégis megmarad az a kiszámíthatatlanság-érzés, ami igazán illik a Fear Agent világához, és ha jól belegondolunk, akár még gondolati réteget is kihámozhatunk ebből a koncepcióból. Időnként nehezen követhető, olvasóprobáló sorozatról van szó, de egyelőre állítom, megéri figyelemmel kísérni.” (czben)

The Goon
(Dark Horse)
Író és rajzoló: Eric Powell

„A Dark Horse egyik vezércíme, állandó magas színvonalának köszönhetően elképesztő rajongás övezi. Eric Powell képregénye aztán tényleg minden igényt kielégít: igényes poénok, néha igénytelenek, persze jó arányban keverve, nagyszerű verekedések, és egy igen karizmatikus főhős. A nehézfiú Goon világában kőkemény szabályok uralkodnak, a maffia-szerű hierarchia kifigurázása a legszembetűnőbb, de mindemellett a történetek sokszínűsége ennek ellenkezőjét is bizonyítja.”
(fdave)

Scalped
(Vertigo)
Író: Jason Aaron
Rajzoló: R. M. Guera

„Ha valaki esetleg nem tudná, azt ezennel abszolút jó szándékkal felvilágosítom, hogy a Scalped a jelenleg futó amerikai sorozatok egyik legjobbika: Jason Aaron western-beütésekkel gazdagított, nyomasztó hangulatú, vérmocskos neo-noirjávál a zsánerben csak Ed Brubaker Criminalja veheti fel a versenyt.” (Olórin)
A Praire Rose indiánrezervátumba inkognitóban hazaérkező Dashiell Bad Horse FBI- ügynök ebben a brutális, a noir és a western zsánerek határán egyensúlyozó sztoriban igyekszik a helyi szervezett bűnözés végére járni, bíróság elé állítva a helyi nagykutyát, Red Crowt. Zavarba ejtően gátlástalan karakterek, fordulatos történetvezetés, a stílushoz tökéletesen adekvát rajzok: A Scalped-ot Brian K. Vaughn is melegen ajánlja.

Superman
(DC)
Írta: James Robinson
Rajzolta: Renato Guedes

Az acélember történetének egyik legstabilabb, folyamatosan remek minőségű történeteket az olvasók elé táró címe volt a Superman, írója James Robinson, aki a cselekmény megerőszakolása nélkül tudott drámai, érzelmes és megindító mozzanatokat csempészni a világ legnagyszerűbb hősének legendás ongoingjába. Az év végi Új Kripton crossover eseményben kicsúcsosodó, egyre több feszültségben, akcióban és gyönyörű pillanatokban gazdag sorozat legfőbb erénye a dinamikus akciók, heroikus belső monológok, és a realisztikus, feszesen megírt párbeszédek remek kombinációja. Robinson bemutatta, milyennek is kell lennie Amerika első számú álruhás szuperhősének, és ebben a páratlanul tehetséges rajzoló, Renato Guedes is a segítségére volt.. Szédítő mélységek után gyönyörű szárnyalások: A Superman cím 2008 egyik legfényesebben ragyogó csillaga.

Thor
(Marvel)
Írta: J. M. Straczynski
Rajzolta: Olivier Coipel

A Thor lehet a Marvel másik idei nagy büszkesége, legalább is ami a kommersz, ám mégis minőségi és értékes képregény-sorozatokat illeti. Straczynski Gyakorlatilag ugyanazt tette a pörölyös azgardi ongoinjával, mint annó az Amazing Spider-Man lapjain: merész, okos húzásokkal frissítette fel a karaktert és lehelt új életet a sorozatba. Olivier Coipel gazdag látványvilága, az író intelligenciája és humora volt hónapról-hónapra a garancia a minőségre.
„A Thorral J. Michael Straczynski hátat fordított a kommersz szuperhős csihi-puhinak, és egy lassan, de roppant okosan és baljósan csordogáló, sötét fantasyt álmodott papírra, ami nem nélkülözi a gondolatokat, metaforákat és a humort sem.” (Olórin)

És a győztes…

2008 Legjobb ongoing sorozatának díját kapja

Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9