Történet: Mark Millar
Rajz: Steve McNiven
(Marvel Comics)
Végre az Old Man Logan következő részével folytatódik Rozsomák ongoing sorozata, a 73. után máris itt a 72. szám. Ja, hogy ez így nem teljesen stimmel? Csörögjetek rá Joe Quesadára, majd ő jól megindokolja az elbénázott számozást (nyilván varázslat, persze). Na de ez részletkérdés, a lényeg, hogy ismét itt van az 50 évvel idősebb Wolverine és a szupergonoszok által irányított posztapokaliptikus Amerika.
Az előző felvonásban befejeződött Logan és Sólyomszem vérontással és szimbióta-dinókkal kísért vidám autóútja, ami a nyugati parttól a keletiig, New Babylonig tartott. A célhoz érve kellemetlen meglepetés érte hőseinket: az áruló Shield-ügynökök kivégezték a vakon is tűpontos veterán Bosszúangyalt. Meg Rozsit is, de hát az nem megy olyan egyszerűen. A félig- és teljesen halott hősöket egy ostoba, de a cselekményt a lehető leggyorsabban előrelendítő húzással egyenesen a horogkeresztekkel díszített Fehér Házba viszik, az USA elnökeként megöregedő Vörös Koponya színe elé. Hátborzongató jelenet, ahogy a Koponya az általa megölt Amerika Kapitány véres maszkjában bámulja a legyőzött hősök trófeaként kiállított ruháit, fegyvereit, jelképeit. A sebeiből felépülő Logannek köszönhetően azonban ő sem nosztalgiázhat sokáig.
További részletekbe nem bocsátkoznék, de annyit még muszáj megemlítenem, hogy a jelenet, amit Olórin kollégám a harmadik rész végére tippelt, a hetedik cliffhangereként következett el, egy óriási, duplaoldalas, mega-giga SNIKT! formájában. Mark Millar ezúttal sem hazudtolja meg önmagát: poszterre kívánkozó hatásvadász pillanatképek és „Millar-cool” beállítások közepette pörög fel a cselekmény. Az író a történet dinamikáját már kevésbé tartja szem előtt: az elmúlt három részben összesen nem történt annyi minden, mint most egy szám alatt – gyűjteményes kötetben ez még rosszabbul fogja kivenni magát. Millar tipikus high-concept alkotó: jó ötletek és kevésbé okos megvalósítás jellemzi az Old Man Logant is, ahogy csaknem minden korábbi munkáját. Rajzolójára, Steve McNivenre viszont a legkisebb panaszunk sem lehet: egyszerűen gyönyörű, amit ez az ember csinál. Realisztikus rajzok tekintetében a jelenlegi comics-szcénában nem nagyon van nála jobb. Állandó partnereivel, Dexter Vines kihúzóval és Morry Hollowell színezővel közös munkáik egytől-egyig nagyszerűek – és ez a csapat csak egyre jobb lesz. Érdemes tehát figyelemmel követni a Wolverine-t, pláne, hogy ebből a sztoriból már csak egy rész van hátra – komoly összegbe fogadnék, hogy a fináléban kő kövön nem marad.
Czben
Történet: Victor Gischler
Rajz: Das Pastoras
(Marvel Comics)
A Rozsomák film körüli “hisztéria” lassan lecseng, de a Marvel azért üti a vasat mindaddig, amíg az szobahőmérsékletűre nem csillapodik. A mostani nagy rohamban voltak egész értékelhető képregények, egyrészesek, melyek közül talán a legígéretesebb az újonnan idnult széria, de egyik sem volt annyira innovatív és figyelemreméltó, mint most a Revolver címre hallgató füzet. Elég csak az alkotók nevére tekinteni, valamint az első látásra a fősodorbeli szuperhőssorozatok kóverjeire szakosodott szem számára ocsmány borítóra, és máris látni lehet, hogy valami nem mindennapival állunk szemben. A borító egyébként tudatos munka, és bizton állíthatom, hogy a leggyönyörűbb kép, amit az elmúlt hetekben képregény elején látni lehetett. A Das Pastoras fedőnevű rajzoló, akinek tisztes polgári neve egyébként Julio Martínez Pérez néhány kivételtől eltekintve nemigen dolgozott ilyen füzeteken, a számomra eddig ismeretlen Victor Gischler pedig szintúgy nem az a mindennapos alkalmazott fajta a Marvelnél. Mindig érdekes számomra, hogy ilyen nevek mit kezdenek egy lerágott csontnak hitt karakterrel, mert ugyancsak néhány kivételt leszámítva a legtöbb író nem volt képes Rozsomákot olyan kalandokban szerepletetni, ami új irányokba terelte volna a karaktert, netán építette volna annak legendáriumát. A történelemből persze vannak példák az ellenkezőre is, egyből a helytelenül értékelt Snikt!, vagy az Adósság és becsület jut eszembe. A Revolver néhány panel után eloszlat minden kétséget: ez egy furcsa, de nagyszerű one-shot, ami ha meg sem “szólalna”, is eladná magát a küllemével, csodásan megmunkált paneljeivel. De megszólal, és rövid idő alatt égeti bele magát emlékezetünkbe. Úgy vélem, hogy a hosszú sorozatok írásánál is nehezebb egy igazán kerek, jó egyrészest összehozni, és nem egyszer lehet látni azt, hogy vagy a rossz dinamika, vagy a sánta történet miatt hat idegenül egy-egy képregény. Az ismertetőm tárgya viszont egy oroszrulettre építkezik, és látszólag pofonegyszerű, igazából semmilyen cselekmény mellett egy ujjal fest rendkívül erős atmoszférát. A lassan csordogáló panelek hada erősíti ezt, annak eszközei, és a Rozsomákhoz hasonló képességekkel rendelkező főellenség belépése sem mindennapi. A szövegezés nagyon hiteles és kemény, legalább annyira szuggesztív, mint Das Pastoras képkockái. Egyetlen rossz ütemben felvázolt kézlenyisszantás róható fel hibaként, e mellett viszont az akciójelenetek, melyekből feltűnően sok van a füzet oldalszámából adódó lehetőségekhez képest, nagyon megkapóak és jól kidolgozottak. A legutolsó, az ellen legyőzésére kieszelt stratégia is nagyon menő és ötletes, az olvasót mosolyra fakasztó, mégis a karakterhez hűen kemény, ahogy ezt az ott látható monológok, párbeszédek is alátámasztják. A humor sem áll távol tehát Victor Gischler és Das Pastoras Rozsomákjától, így elmondható, hogy egy vérbeli, minőségi Rozsomák képregénnyel van dolgunk, amit, főként az alkotók miatt, bárkinek szívvel ajánlhatunk.
Fdave