A Sony Online Entertainment igen komoly fába vágta a fejszéjét, mikor egy szuperhősöktől hemzsegő MMO fejlesztésébe kezdett. A végeredmény a komoly kihívás ellenére is kenterbe ver számos korábbi próbálkozót, ám hiába a híres szuperhősök és gonoszok egész garmadája, plusz az alapvetően élvezetes játékmenet, a World of Warcraft trónja egy pillanatra sem volt veszélyben.
[toc] A kérdésre, hogy mégis mi szükség ennyi szuperhősre a DC Univerzumban, meg egyáltalán, hogy honnan szalajtja őket (minket) a program, a döbbenetesen kivitelezett intro videó frappáns választ ad. Lex Luthor a jövőben sikeresen diadalmaskodik a szuperhősök – köztük Superman – felett, ám az utolsó ellenfél legyőzését követően nincs ideje pezsgőt bontani, ugyanis megérkezik Brainiac, és annak rendje és módja szerint fel is perzseli a bolygónkat. Az egyetlen túlélő maga Luthor, aki visszautazik az időben, hogy figyelmeztesse a hősöket a veszélyre, és segítségképpen megosztja Batmanékkel a Brainiactól lopott technológiát, amit a légkörbe juttatva számos hétköznapi embert szuperképességekkel ruház fel – ők lesznek azok, akik segítenek az Igazság Ligájának megállítani Brainiac pusztítását. Természetesen mi is ezen civilek közé tartozunk, és az intro lepergését követően máris a karaktergeneráló képernyőn találjuk magunkat, ahol megalkothatjuk a hősünket/gonoszunkat. A karakterünk alapulhat valamelyik szuperhősön/szuperbűnözőn, de készíthetünk teljesen egyedi virtuális alteregót is. Választhatunk nemet, méretet, eldönthetjük, hogy jók vagy rosszak leszünk, személyiségmintát aggathatunk magunkra, csatlakozhatunk egy mentorhoz (Batman, Superman, Wonder Woman, Joker, Lex Luthor, Circe), majd összeválogathatjuk a szuperképességeinket. Először kiválaszthatjuk, hogy milyen erőnk legyen (tűz, jég, kütyük, varázslat stb.), aztán eldönthetjük, miképp mozogjunk (repülés, akrobatika, szupergyorsaság), végül választhatunk fegyvert (íj, pisztoly, kard, energianyaláb, és még egy tucat másik), és legutolsóként megtervezhetjük a külalakunkat. Ha kellő időt szánunk a karakterünk megalkotására, akkor egy minden elemében sajátos és egyedi szereplőt hozhatunk létre, akivel aztán szépen elmerülhetünk a világmegmentésben avagy pusztításban.
A játék kezdetén Brainiac űrhajóján találjuk magunkat (habár arra nem kapunk választ, miért), és az első feladatunk, hogy megpattanjunk innen. Lényegében ez a szakasz a tutorial, ahol megtanulhatjuk és megszokhatjuk az irányítást, és megismerkedhetünk a játék legszűkebb alapjaival, úgymint a mozgás, a harc és a karakterfejlődés. Amiben a DCUO leginkább eltér a legtöbb hagyományos MMO-tól, az a harcrendszer, ami olyan, mintha egy akciójátékból emelték volna át. A gombnyomások azonnali interakciót eredményeznek, hősünk az egérgombok vagy a gyorsbillentyűk lenyomását követően azonnal reagál: üt, csap, körberúg, odapörköl, amit csak akarunk, és ha belemelegedünk egy-egy nagyobb csetepatéba, akkor simán úgy érezhetjük magunkat, mintha egy hack’n’slash akciójátékba keveredtünk volna. Persze az akció nem csak agyatlan hent, már csak azért sem, mert egy idő után, az egyes képességeink és támadásaink segítségével egészen durva kombókat hozhatunk össze – ami egyáltalán nem baj, hiszen ez a megoldás sokkal jobban passzol a szuperhősök világához, mint az átlag MMO-k jóval lassabb megoldásai. A harcrendszer kialakításának persze köze van ahhoz is, hogy a DCUO nemcsak PC-re, de PS3-ra is elkészült, így az irányítást kontrollerrel is élvezhetővé kellett tenni. A „kalibrálás” pedig olyan jól sikerült, hogy – és talán sokak számára ez szentségtörés lesz – akár még a számítógépeken is érdemes egy többgombos kézi kütyüvel irányítani a karakterünket.
A legyőzött ellenfelekért és megoldott küldetésekért természetesen XP (és loot) üti a markunkat, ami idővel szintlépést eredményez. Jelen pillanatban harmincas szintig lehet felhúzni a karaktereket, és minden egyes újabb szinten pontokat kapunk, amelyeket felváltva költhetünk el a szupererőkre (powers) és a képességekre (skills). Összesen öt fejlődési fán oszthatjuk majd el a pontokat, ebből három (Powers oldalon az aktív és passzív támadások, illetve a Skills részen a fegyverek) már a korai szinteken is a rendelkezésünkre áll, míg a mozgásunkkal (movement) kapcsolatos extra képességek csak a kilencedik, az ikonikus erők (Iconic Powers) pedig csak a tizedik szinttől érhetők el. Ez utóbbiak valóban ikonikus „kiegészítők”, hiszen választhatjuk a szemünkből kilövellő sugarat, az eldobható Batarangot és még számos olyan extrát, ami – a rajongóknak – ismerős lehet a DC kiadó képregényeiből. Az egyes képességeket és tulajdonságokat pedig érdemes okosan összeválogatni, ugyanis a harc közben igen sokat számít, hogy egyszerre milyen támadásokat, kombókat tudunk összehozni a meglévő repertoráunkból – összesen egyébként hat képesség „tölthető” be a gyorsmenünkbe. Persze akkor sincs baj, ha utólag szeretnénk változtatni az elköltött pontokon, ugyanis némi játékbeli pénzköltéssel feloldhatod a korábban elszórt pontokat, és felhasználhatod őket újabb variációk kipróbálására – erre a hősök esetében a Watchtower, míg a gonoszok esetében a Hall of Doom nevezetű főhadiszálláson van lehetőség. A szupererőink persze nem használhatók a végtelenségig, minden hősnél adott egy kék power bar, ami folyamatosan fogyatkozik, ahogy használjuk a gyorsbillentyűkre kiosztott szuperképességeinket. Az egyes tulajdonságaink (életerő, szupererő „pontok”, védelem stb.) persze nemcsak szintlépéssel növelhetők, hanem az ellenfelek legyűréséből és a küldetések megoldásából szerzett felszerelésekkel is ügyesen turbózhatjuk magunkat.
Mint minden más MMO-ban, a DCUO-ban is fontos szerep jut a lootnak, és nemcsak azért, mert általuk egyre keményebb csávók lehetünk, hanem azért is, mert kellő motivációt nyújtanak az újabb és újabb küldetések bevállalásához. A DC Universe Online ezen a téren igencsak elkényezteti a játékosokat, ugyanis a rengeteg felszedhető és eladható kacat mellett bőven kapunk a hősünkre aggatható, mindenféle kellemes bónuszokkal felruházott kiegészítőket. Nem tévedés, összesen tizenötféle extra cuccot aggathatunk magunkra, a sisaktól az álarcon át a egészen a gyűrűkig. A friss lootokat természetesen azonnal összevethetjük a már meglévő tárgyainkkal, és hiába választottunk magunknak köpenyt a játék elején, ennek ellenére a jetpack-szerű kütyüket is a hátunkra helyezhetjük, ha azok éppenséggel jobb értékeket biztosítanak. Ilyenkor, ha nem ragaszkodunk az eredeti külsőnkhöz/felszerelésünkhöz, akkor a kinézetünk a megszerzett kiegészítőnek megfelelően változik, azonban ha mindenképpen az eredeti hacukánkban szeretnénk parádézni, akkor sincs baj, csak el kell látogatnunk a főhadiszállásunkra a stylistokhoz (nem vicc), és ott „lezárni” az adott kiegészítőket, így a cserénél a forma ugyan megmarad, de „felruházhatjuk” a frissen szerzett kiegészítő új tulajdonságaival. Ha pedig már szóba jöttek a stylistok, akkor akárcsak a képességfánk, úgy a kinézetünk is újraértelmezhető, csak meg kell vásárolni a nekünk tetsző kiegészítőket, és kedvünkre váltogathatjuk akár a frizuránkat, akár a csizmánk formáját és színét.