Hazánkban a tizenkilencedik század óta a (nyomtatott) sajtó tartozéka az illusztráció mellett a karikatúra, a huszadik óta a képregénystrip. Menőbb napilapok, hetilapok státuszból is elengedhetetlen, és sajnos mára nagyrészt elengedett, eredetileg szerves testrésze. A karikatúrához, striphez egyszerre kell művészi, újságírói, írói (sűrítés), filozófusi véna, komolyság- és humorérzék, jó arányérzék. Iparművészet vagy saját művészeti ág? Galéria, kiállítás, print, külön kiadvány a másodterep.
Halter András a magyar képregényes szcéna különleges, kivételes alkata: egyszerre illusztrátor, karikaturista és képregényrajzoló. Civilben művészettörténet-tanár és restaurátor.
Képregényeivel, rövidebb történeteivel 5Panels-antológiákban, a Szépirodalmi Figyelőben találkozhattunk, Időkalandorok című művészetnépszerűsítő-kalandtörténetének (saját szavai szerint „art fiction”) néhány része a Hahotában, és ugyancsak az 5Panelsnél jelent meg; a rövidebb műfajokat kiválóan kezeli, hiányérzetünk hosszabb, összefüggő történet megjelenésével kapcsolatban lehet.
Szerencséje és szerencsénk volt, mert Kultember címen létrehozott képregénye, strip-sorozata a magyar sajtó teljes egyoldalúsodása előtt keletkezett és jelent meg a Magyar Nemzet hasábjain, 2009 és 2013 között.
Mivel a sajtóképregény, ahogy írtuk, napi fogyasztásban ajánlott, különben gondolatrontást okoz, az egyik ugyanabból a sorozatból gyorsan olvasott strip felülírja, hatástalanítja a másikat, nehéz ilyenkor a recenzens dolga, jelen esetben százharmincnyolc napig kellene olvasnunk a képregényt, hogy írhassunk róla.
Elménk áthidaló megoldásként jelen lelkiállapotunkra leginkább rímelő, vagy attól épp gyökeresen eltérő képcsíkokat emel ki a tömeges olvasás hatására.
Ilyen mennyiség, százharmincnyolc képcsík változatosságának biztosítása nem megy kategóriák kialakulása nélkül. Általános jellemzője a fanyar, időnként őszintén kegyetlen humor, a humor elemi forrása pedig az ellentétek szembeállításával, kiforgatásával történő játék.
A kötet metaképregényekkel nyit, a negyedik fallal játszik ötletesen, ahogy máshol a szóbuborékokat „csavarja ki”. Az „Elvakultságról” (fent) című strip szavak nélkül strip minden vallási vagy etnikai háborúnál újra és újra aktuális lesz, talán örökké az? Szíven üt aktualitása. Halter András „Gravitációról…” (lent) című csíkja tökéletes, a hétköznapi fogyasztási termékek közül magasan kiemelkedő művészi termék, rajzában, kompozíciójában inkább egy galériában vagy a popkultúra vérkeringésében a helye, mint egy napilapban.
Elgondolkoztató, alapvetően drámai vagy épp tragikus szituációkat bemutató stripek között könnyed kacagásra késztető, állatvilággal, híres nyomozókkal. filozófiával, politikával, sporttal, művészetekkel foglalkozó, gyakran magas impaktú képsorokkal találkozunk. Látszik, hogy szerkesztői részről kevés megkötés volt, a felelősség is a szerzőre hárult. Szerzőnk Nyugat-, Észak-, Dél-Európában is sokak által megbecsült, közismert fesztiválvendég volna, mert gondolatilag ritkán felszínes, gyakran mély, sajátos, átgondolt, tudatosan épített, karikatúrát és illusztrációt a képregényben ötvöző világa nagyobb elismerése predesztinálja, főként, hogy rokona a magyar sajtóban nem igazán van.
Belelóg a kezem a bilibe. Az általános megbecsületlenség földjén él András, ami nem volna olyan fájdalmas, ha nem látszódna ennyire a világszínvonal.
Lénárd László
Cím: | Kultember |
Szerző(k): | Halter András |
Kiadó: | Nero Blanco Comix |
Ár: | 2000 Ft |
Formátum: | füzet |
Terjedelem: | 48 oldal |
Megjelenés: | 2021.10.31. |
Megvásárolható: | Közvetlen a kiadótól |
Online vásárlás: | kepregenymarket.hu |