A hollandiai Haarlemben kétévente megrendezésre kerülő képregénynapok 2010-es tematikája Kelet-Európa képregénykultúrája lesz, így hazánk is bemutatásra kerül a rangos eseményen. A Panel 2009. szeptemberében interjút készített Joost Pollmann-nal, a Stripdagen Haarlem 2010 fesztivál főszervezőjével, melyet végül itt adunk közre.
Úgy olvastam, hogy a ligne claire képregényalkotóként ismert holland Joost Swarte rendezte az Első Stripdagen Haarlemet (Haarlemi Képregénynapok) 1992-ben. Mesélnél még a kétévente megrendezésre kerülő eseménysorozatról? A többi holland képregényes esemény viszonylatában hol helyeznéd el a haarlemi fesztivált?
2010-ben lesz a tízedik Stripdaagen Haarlem. Ez Észak-Európa legnagyobb képregényfesztiválja, hozzávetőleg 30 kiállítással, számos előadással, koncerttel, filmvetítéssel, könyvvásárral és saját kostolót is rendezünk a Stripdaagen sörkülönlegességünkből! A kezdetektől fogva különös figyelmet szentelünk a külföldi képregényekre: Kanada, Seattle, Brazília, Észak-Afrika, Izrael, Indonézia, Skandinávia mind-mind szerepelt eddigi felhozatalunkban, most Kelet-Európára összpontosítunk. Eddig 8 alkalommal voltam a fesztivál főszervezője.
Honnan jött az ötlet, hogy Kelet-Európa legyen a Stripdagen Haarlem 2010 témája?
Két évvel ezelőtt a holland NCDO számára (Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling – Nemzetközi Együttműködés és Fenntartható Fejlődés Nemzeti Bizottsága – a szerk.) megszerveztem egy Picha névre hallgató projektet (www.picha.nl), mely egy afrikai képregényekről szóló kiállítást és adatbázist tartalmaz. A projekt azóta számos országba elutazott, úgymint Hollandiába, Nigériába, Spanyolországba és Brazíliába. A kiállítás és adatbázis vegyítése hasznosnak bizonyult, így ezt a módszert alkalmazom kelet-európai kutakodásaim során is.
Mik a benyomásaid a Kelet-Európai képregényekről? Mely országok képregénykultúrájára volt alkalmad nagyobb rálátást nyerned?
Tavaly meglátogattam a szentpétervári Boomfestet és ott elbeszélgettem számos kelet-európai országból származó emberrel. Akkor döbbentem rá, hogy itt jóval többről van szó, mint amiről bárki is tudna. Akkor már ismertem a Stripburgert Szlovéniából, vagy Zografot Szerbiából és még néhány más alkotót, alkotócsoportot, de azt ott rögtön láttam, hogy itt sokkal több a felfedezni való!
Hogy haladsz a fesztivál rendezésével?
Kezdetnek honlapcímeket gyűjtök be, melyek információt nyújtanak a régió képregényeiről. Egy munkatársamnak az a feladata, hogy ezeket mind végigböngészi és rövid, angol nyelvű cikkek formájában összegzi tapasztalatait. A képekkel és linkekkel együtt ezek egy adatbázist alkotnak, melyek hasznosak lehetnek akárki számára aki érdeklődik Kelet-Európai képregényalkotók, -magazinok és -fesztiválok felől.
Honlapotokon úgy olvastam, hogy egy nagyszabású kiállítást is szerveztek, amely a régió képregényeit mutatja be. A 2010-es fesztivál témáját leginkább a kiállításon mutatjátok be, vagy lesznek más programelemek is (pl. vendégek, előadások, különleges kiadványok stb.)?
Kelet-európai képregényeket számos módon mutatunk be. A fő kiállítást régióbeli alkotók munkáiból válogatjuk, de lesz a koszovói Jakup Ferri munkáiból szervezett kiállításunk, bemutatunk cseh és lengyel animátorokat, eljönnek kelet-európai zenekarok, a fesztivál grafikai dizájnját is orosz művészeti irányzatok ihlették.
Légy szíves, vázold fel nekünk, mit fogunk látni a kiállításon? Oldalnyomatokat, printeket vagy eredeti kiadványokat; kortárs vagy történelmi képregényeket?
Reményeim szerint eredeti oldalakat mutatunk be olyan alkotóktól, mint az orosz Nikolai Maslow, a lett Dace Sietina, a cseh Jan Vytiska, a horvát Helena Klakocar. Marzena Sowa (Marzi) személyesen el is látogat hozzánk Lengyelországból. Ezeken kívül be szeretnénk mutatni számos magazint, mint pl. Kushi, Stripburger, Pinkhell és másokat. Javaslatokat szívesen fogadok.
Tapasztalataim szerint a régió legtöbb országa hasonló képregénytörténetet tudhat magáénak az Osztrák-Magyar Monarchia, majd később a szovjet elnyomás miatt. Ugyanakkor a különbségek legalább ennyire markánsak. Mindebből mennyit észlelsz kívülről?
Eddigi tapasztalataim alapján két fő következtetést tudnék levonni: rengeteg érdekes képregény a vasfüggönnyel foglalkozik és hatalmas érdeklődés mutatkozik az underground képregények iránt. Durvák, erős politikai tartalommal, kompromisszummentesek. Persze, Disney mindenütt jelen van…
Mennyire nehéz számodra ezen a területen kutakodni?
Nagyon hasznos kapcsolatokat ápolok számos országban, de az emberek nem mindig válaszolnak az emailjeimre, így sok türelem és energia kell ahhoz, hogy elérjem, amit szeretnék. Szerencsére már nagy tapasztalattal rendelkezem ilyen területen.
Kalandozásaid során találtál-e olyasmit, ami felkeltheti a Nyugat európai képregényrajongók figyelmét?
Először is, úgy gondolom, hogy hasznos, érdekes és egészséges lenne az arrogáns Nyugat számára, hogy rájöjjön, hogy kulturális kincsek rejlenek a kontinens másik felében. Remélhetőleg projektjeink hozzájárulnak ehhez a megvilágosodáshoz.
Mik az elvárásaid? Hogy fogja a holland közönség fogadni ezt a témát? Kaptál-e visszajelzéseket?
A média mindig nagy figyelemmel kísérte rendezvényeinket, arra számítok, hogy ezt a projektet is befogadja, mert nagyon keveset tudni a kortárs kelet-európai (képregény)művészetről. A közönségünk mindig fogékony az új dolgok iránt. És hátha akad egy kiadó, amely egy ismeretlen művészből egy, a nyugati világban sikeres és gazdag alkotót tud varázsolni!
Ez-az: Stripdagen 2010 (Holland nyelven, érdemes fordítóoldal segítségét kérni.)
Stripdagen Haarlem 2008 hangulatkép a youtube-on: