[origo] A tizennégy karátos autó manapság egy Audi TT Roadster is lehetne. Ehhez azonban az kellene, hogy Rejtő Jenő és Korcsmáros Pál fiatal alkotóként részt vegyen azon a képregény-pályázaton, amelyet együttműködésben írt ki egy autóforgalmazó cég és egy kortárs művészeti galéria.
Kell némi szabadon szárnyaló fantázia ahhoz, hogy egy autós cég ne hagyományos marketinggel adjon hírt magáról, hiszen követelmény a minél nagyobb eladott darabszám – pénz beszél, kutya ugat. Igen ám, de a kutya ugat, a karaván meg halad: a reklámdömping kavargása közepette szimpatikus megmozdulás egy nem direktben „támadó”, hanem elegánsan megfogalmazott, netán a művészet felkarolását is vállaló akció.
Az Audi és a Várfok Galéria 2000 óta tartó együttműködésének legújabb, a sorban ötödik gyümölcse a képregényalkotói pályázat. A cél fiatal művészek bevonása és társművészetek összekapcsolása volt, ez magyarázza a Várfok Galéria profiljától meglehetősen különböző műfaj, a képregény főszerepbe kerülését. A pályázat kiírói három fiatal kortárs magyar írót, Filó Verát, Karafiáth Orsolyát és Nényei Borbálát kérték fel, hogy az új Audi TT Roadster sportmodellt, mint ihlető forrást felhasználva írjanak egy-egy rövid történetet. A képregények alkotóinak a három novellából egyet kellett kiválasztaniuk és képregény formába önteniük. Fontos szempont volt, hogy az Audi TT Roadster hangsúlyosan, kulcsszereplőként jelenjen meg, és hogy a történetek pozitív kicsengése a képekben is érvényesüljön. A félszáz pályaművet elbíráló zsűri tagjai volt Bayer Antal, a Magyar Képregénykiadók Szövetségének elnöke, Csáki László, a Moholy Nagy Művészeti Egyetem videószakirány-vezetője, Fazekas Attila grafikusművész, Kozma Péter, a Karton Galéria tulajdonosa, Mátrabérci Sándor Audi-márkaigazgató és Szalóky Károly, a Várfok Galéria tulajdonosa. Az eredményhirdetés és díjkiosztás egyben a pályaművek kiállításának megnyitója is volt a Várfok Galéria – XO termében, ahol a kiírás feltételeinek köszönhetően csupa fiatal arc várta az eredmény közzétételét.
Az eredményhirdetést követő díjkiosztó különdíja egy hétvégére kapott Audi (nem TT), a fődíj 500 ezer forint volt, a másodikat 300 ezer, a harmadikat 200 ezer forinttal jutalmazták. Mátrabérci Sándor Audi-márkaigazgató szerint egy ekkora cégnek áldoznia kell a profitjából arra, hogy támogassa a művészetet. „Kezdettől fogva nagy örömmel állunk a pályázat mögé. Ez inkább mecenatúra. Nem gondolom, hogy több autó eladásához segítene minket hozzá, vagy erősítené a márka imázsát. Lényegesebb, hogy a művészet világában is megjelenünk. Van egyfajta indirekt visszacsatolás abban, hogy ezeket a műalkotásokat esetenként kiállítjuk a szalonjainkban – minden bizonnyal a mostani pályamunkákkal is ezt tesszük majd -, de az irodámban is van egy korábbi darab, ami mellett senki nem megy el szó nélkül. Érdekli az embereket, megkérdezik, mi az, hogyan készült, miért van itt.”
A kiállítóterem előtt megemelt farral leparkolt piros TT furcsa látványt nyújthatott azok számára, akik nem tudtak a dolog apropójáról, ugyanakkor azonnal a galéria üvegablakaira vonzotta a tekintetet. Fotózás közben egy idősebb úr meg is kérdezte tőlem: miért kell az a fémállvány a hátsó kerekek alá, talán csak így sikerült neki parkolni? Nem, válaszoltam, ez a kiállítás miatt van így. Aha, mondta az úr, és továbbment, pedig lehet, hogy holnap valamelyik édes keksz vonalkódjával nyer egy TT Roadstert, mint Klári néni Nényei Borbála novellájában.