George Lucas egy köszönömöt azért mondhatott volna – Pierre Christin interjú

Képzeljük el, hogy egy messzi-messzi galaxisban járunk. Egy olyan világban, amely tele van hiperűrugrásra képes űrhajókkal, ahol eltorzult arcú gonoszok fémálarcok mögé rejtőznek, a szexi hősnő pedig metálbikiniben pózol. Félreértés ne essék, a következőkben nem Han Solo és a többiek kalandjairól lesz szó, hanem egy olyan sztoriról, ami bizonyos értelemben megelőlegezte a Star Warst. A francia Pierre Christin és Jean-Claude Mézières az első Star Wars film előtt tíz évvel, 1967-ben kezdték el Valérian et Laureline című sorozatukat, ezt a világokon átívelő, grandiózus űroperát, melynek számos momentuma később George Lucas világhírű történetfolyamában köszönt vissza.

Martin Scholz, a német Die Welt munkatársa otthonában kereste fel a történetek íróját, Pierre Christint, hogy a múltról és George Lucasról kérdezze.

Az interjút a szerző engedélyével közöljük.

die-welt-logo

Die Welt: Tudományos-fantasztikus kalandsorozata, a Valérian et Laureline 1967-ben indult hódító útjára, tíz évvel később pedig az első Star Wars filmet mutatták be a mozikban. Enyhén szólva is feltűnő, hogy a film és a folytatásai mennyit merítettek a maguk képregényéből, karaktereiből, vagy például az űrhajók kinézetéből.

Pierre Christin: Igen, pontosan ez fordult meg a mi fejünkben is, amikor kijöttünk az 1977-es Star Wars film bemutatójáról. De az első reakcióm nem a harag volt.

Die Welt: Mégis mi volt?

Pierre Christin: Izgatott voltam. Az egyik helyi moziban néztem meg a filmet, Párizs Montparnasse negyedében, ahol élek. A Star Wars volt a nagybetűs SCI-FI, amit már évek óta vártam. Néhány kivételtől eltekintve a kor hasonló témájú filmjei legfeljebb közepesek voltak, főleg ami a vizuális trükköket illeti. A Star Wars viszont szinte azonnal megérintett, méghozzá a rengeteg képregényünkhöz kapcsolódó párhuzama miatt. George Lucas egy komplex világot teremtett, pont, ahogy mi is tettük. Őt is a társadalmak működése érdekelte, jóllehet a Star Wars egy kicsit nagyobb hangsúlyt fektetett a jó és a rossz harcára. Ebben a tekintetben a Valérian jóval európaibb, jóval intellektuálisabb volt. Részemről az egész írás híres sci-fi szerzők iránti rajongásból jött, mint például Isacc Asimov, vagy Ray Bradbury. Biztos vagyok benne, hogy George Lucas is rengeteg Asimovot olvasott. Ez így megy a sci-finél: mindenki másol mindenkit. Vagy másként fogalmazva: kölcsön veszel egy ötletet valakitől, és még jobban kidolgozod. Akárhogy is, a Star Wars pozitív meglepetés volt számomra, imádtam a szereplőket.

valerian-kocsma

(Fotó: Carlsen)

Die Welt: Ez kissé megalkuvóan hangzik. Maga és Mézières ettől függetlenül mégis közölt a Pilote című francia képregényes lapban egy illusztrációt, amely Valériant és Laureline-t ábrázolta, ahogy egy űrbéli bárban ülnek Luke és Leia Skywalker társaságában. A maguk hősnője így szól a képen: „Mi már régóta törzsvendégek vagyunk itt.” Ezt miként értelmezhetjük?

Pierre Christin: A nyolcvanas években Franciaországban szinte mindenki meg volt győződve róla, hogy George Lucas lopott a Valérian-ból. A szóban forgó rajz lényege az volt, hogy ezt a kérdést poénosan vessük fel, és az egész témát könnyedebb mederbe tereljük. Különben is: az Egyesült Államokból szinte csak olyan hírek érkeznek, hogy a francia képregények alig ismertek, és egyáltalán nem sikeresek az óceán túlpartján. Valljuk be, ezzel nehéz vitatkozni. Az a kevés ember viszont, akik tisztában vannak a francia képregényekkel, főként művészeti igazgatók, döntéshozók Hollywoodban, valamint storyboardért felelős művészek. Valószínűleg ők sem olvassák rendszeresen a magazinokat, de itt-ott belefutnak, és átlapozzák azokat újabb ötletek után kutatva. Ezt az egyik francia filmes mondta, aki Hollywoodban is megfordult: egyes filmstúdiók kreatív részlegeiben halomban állnak a francia képregények.

Die Welt: Steven Spielberg azon kevés rendezők egyike, aki bevallottan merít a francia képregényekből. Nagy rajongója volt például Hergé-nek, a Tintin képregények szerzőjének, akit egyenesen géniusznak tartott. Röviddel Hergé 1983-as halála előtt telefonon is beszéltek egymással, 2011-ben pedig elkészítette a Tintin kalandjait. Lucas megpróbált Önnel kapcsolatba lépni?

Pierre Christin: Nem, és ez nem volt valami elegáns tőle. Lucas felvehette volna velünk a kapcsolatot, akár csak azért, hogy azt mondja: „köszönöm”. De hát ilyenek a hollywoodi emberek, a legtöbbeket nem érdekli, ki mit csinál a világ másik végén. Nem zavartatják magukat, ez a legtöbb amerikai rendezőre vonatkozik.

Die Welt: Beszéljünk most a legfontosabb hasonlóságokról a maguk képregénye és a Star Wars között. Az 1980-as A Birodalom visszavágban Han Solot lefagyasztják, majd egy fémburokba zárják, Valérian pedig szintén hasonló helyzetbe keveredik az „Ezer bolygó birodalma” című, 1971-es kötetben. Még a frizurájuk is hasonló.

Pierre Christin: Nos, ők mindketten a hetvenes évek hőstípusának megtestesítői. Han Solo és Valérian frizurája valóban hasonlít, sőt, a mi karaktereinknek és a Star Wars szereplőinek még a humora is hasonló. Ha valami rosszabbra fordul lehet, hogy először vesztesnek, nevetségesnek látszanak, de aztán valahogy mindig megbirkóznak az adott akadállyal. Abban az értelemben azonban nem tipikus, klasszikus hősök, hogy nem szolgálnak azonnali megoldással minden felmerülő problémára. A párosok összetétele – Valérian és Laureline, valamint Han Solo és Leia – tovább fokozzák a humoros részeket: az mindig vicces, ahogy a férfiak és nők egymást ugratják. Ez teljesen új volt a sci-fi világában – akár képregényről, akár filmről beszélünk.

valerian-star-wars

Die Welt: Leia hercegnő 1983-ban A jedi visszatérben viselte sokat sejtető aranyozott metál bikinijét, Laureline ugyanezt már 1972-ben megtette. Az Ezeréves Sólyom pedig megszólalásig hasonlít Valérian járművére. Nem zavarja ez Önt?

Pierre Christin: Tudja, Jean-Claude és én meglehetősen pozitív fickók vagyunk. Az egészet bóknak vettük, és csak a Star Wars óriási sikere miatt változott meg kissé a véleményünk. Egy évtizedig Valérian hajtotta végre a legkülönbözőbb intergalaktikus küldetéseket, megismert rengeteg földönkívüli, egzotikus kultúrát, zsarnokokat és gonosz elnyomókat. Miután a Star Wars ezeket a motívumokat saját univerzumába építette, tudtuk, hogy nekünk kell változtatnunk a történetünkön.

Die Welt: Szóval a képregényes birodalom visszavágott?

Pierre Christin: Valahogy úgy, igen. Ekkor döntöttük el, hogy megírjuk a Métro Châtelet, Direction Cassiopée című történetet (mely a következő, Brooklyn Station, Terminus Cosmos albummal lett teljes), amiben időutazó hőseink a mai Földre érkeznek vissza. Lényegében mondhatjuk, hogy a Star Warsnak is volt hatása ránk.

Bármennyire is örültünk volna egy kis elismerésnek, én egyébként imádom ezeket a filmeket. Darth Vader egyszerűen tökéletes filmes gonosz, minden idők egyik legnagyobb ikonja. A legfőbb ok, ami miatt annyira félünk tőle, hogy részben önmagunkra emlékeztet.

Die Welt: A sors fintora, hogy a Hollywoodban is ismert Luc Besson fogja rendezni a képregény mozis adaptációját. Az ő Valérian-változata 2017-ben, ötven évvel az első kaland után jelenik meg. Miért kellett ennyi ideig várni?

Pierre Christin: Luc egyszer azt mondta nekem, hogy ő lényegében a Valérianból tanult meg olvasni. Tíz éves lehetett akkor. A képregényünk néhány elemét például Az ötödik elem című filmjébe is beépítette.

Die Welt: Azt a filmet 1997-ben mutatták be, és Mézières is beszállt a látványtervezésbe.

Pierre Christin: Igen. Úgy gondolom, hogy akkoriban Luc számára a Valérian-képregények még túlságosan érinthetetlenek voltak. Ha úgy tetszik, Az ötödik elem egyfajta lépcsőfok volt a Valérian film felé. Időközben Luc egy egész filmstúdiót épített Párizsban, ezáltal pedig már lehetségessé vált, hogy ilyen nagy szabású fantasztikus filmeket is forgassanak Franciaországban.

pierre-christin-1

Die Welt: Maga is részt vesz a munkálatokban?

Pierre Christin: Luc többnyire egyedül dolgozik. Ez az ő projektje, az ő filmje. Egy amerikai forgatókönyvíró segít még neki a könyvön, akivel korábban is működött már együtt. A szkript már készen van, és kedves volt tőle, hogy számomra is küldött egy másolatot. Néhány megjegyzést fűztem csak hozzá, semmit többet. Tetszett.

Die Welt: Elképzelhető, hogy amikor egy év múlva bemutatják a mozikban a Valérian-filmet, egyesek kritizálni fogják, hogy a főhős űrhajója kiköpött Ezeréves Sólyom a Star Warsból?

Pierre Christin: Ez meglehetősen bizarr lenne. A képregény rajongóinak egy része amúgy valószínűleg elárulva fogja érezni magát, hogy ezek a történetek meg lettek filmesítve, megint mások szerint a film sokkal jobb lesz, mint az eredeti albumok. Utóbbiak ezt vélhetően Rihanna szerepeltetésével magyarázzák majd. (nevet)

Die Welt: Meg fogja nézni az új Star Wars filmet? (Az interjú 2015. decemberében, Az ébredő Erő bemutatója előtt készült.)

Pierre Christin: Természetesen! Mit gondolt? Már a bemutató napján megyek a moziba, alig várom, hogy lássam!

© Martin Scholz, Die Welt, 2015. 12. 22.
Martin Scholz engedélyével fordította: Farkas Dávid

Forrás: Die Welt

Ha tetszett a bejegyzés, lájkold Facebook-oldalunkat is.