A Troubadour Books Comics üzletága tavaly minden kiadványával emelte a tétet, így jutottunk el az Állatarmtól A legyek urán át Matyás Namai gyönyörű 1984-éhez. Valószínűleg a nemzetközi kiadásokhoz igazítva az első még kartonált, a második kemény kötésű, a harmadik pedig már védőborítóval került fogalomba, fizikailag is erősítve ezt az erősödő érzetet. Persze minden kiadvány a felső szintű könyvpiaci standardoknak megfelelően szépséges, ahogy a „klasszikus sorba” nem tartozó Csernobil-képregény és a Nick Cave „belső riport” is.
A legyek ura képregény, a háromszoros Eisner-jelölt, Saint-Michel-díjas (Brüsszel város díja komikok elismerésére), és az International Manga Award-ot is magáénak tudó Aimée De Jongh, Hollandiában született művész munkájának világpremierjére tavaly szeptemberben, a magyar bemutatóval egyidőben került sor, angol kiadását a nagy nevű Faber and Faber gondozza. A szerző klasszikusan szép pályaívet tudhat magáénak hírlapi sztripalkotóból népszerű szerzői jellegű munkák alkotóján át nemzetközi, nagy példányszámú kiadványok művészeként lett ismert.
William Golding legnépszerűbb írását remekműként szokás említeni. Többek közt ezt kapják a kamaszok „ajándékul” ajánlott olvasmányként. A felnőttek azt gondolják, ezt az időszakot kell elrontani azzal, hogy elmondják, az élet szar. Pedig ekkorra már rég túl vagyunk a Kincskereső kisködmönön.
A lakatlan szigeten ragadt, felnőtt felügyelet nélkül maradt gyerek- és kiskamaszcsoport története a mai napig ihlető forrás a hasonló történetekhez. Az önmagunkkal kegyetlen módon szembesítő mű allegorikus fantázia, egyesek épp ezt vetik a szerző szemére, mert míg mára a Netflix rendkívül csavaros, „életszagú” történetet kerekít az ötletből, Goldingnál minden adott, kiszámítható. Hogy csak Röfinek van szemüvege, hogy az ő halála már a mű elején nyilvánvaló, hogy egyszerű a kürtkagyló, a szemüveg, a „szörnyeteg” és a karóra tűzött disznófej szimbólumrendszere, hogy csodás beavatkozásnak kell történnie időnként – de hát allegorikus mű, mint az Állatfarm. Sőt, már akkor az volt, amikor megírta. Mégis igaza lehetett annak a szerkesztőnek, aki végül egy másik kolléga elutasítása után gondozásába vette, és kijavította úgy, ahogy most ismerjük a világszerte megismert regényt.
Az értelmezések, elemzések mindenesetre egy irányba mutatnak, a szigetre verődött fiúcsapat életének rövid villámvillanásán át bemutatni az ember Golding feltételezte természetét (természeteit), a szimbolikus tárgyak sorsán keresztül bemutatni egy társadalom gyors szétesését. De átgondolva a szerkezetet, akár egy emberen belül, belső zajlásként is értelmezhetjük az egészet. Ez is egy nézőpont, mely az események és karakterek felől közelíti meg a művet.
A mi hozzáállásunk érzelmi. A regény, a film majd évtizedekkel később, azaz most, a képregény befogadása során a következő megpróbáltatásoknak voltunk kitéve, annak ellenére, hogy többször találkoztunk egy médiumon belül is a művel.
Érdeklődés. Izgalom. Sajnálat. Önsajnálat. Együttérzés. Düh. Lelki fájdalom. Tehetetlenség-érzés. Remény és reménytelenség érzete. Szomorúság. Csalódás. Megdöbbenés. Kijózanodás. Lehangoltság. Tagadás. Elfogadás. Reményvesztett felismerés.
Az adaptáció hiteles. Aimée De Jongh a realista és a karikatúraszerű ábrázolás határán, a színezéssel együtt európai iskolás rajzfilmes vizualitással jeleníti meg a sziget és a kölykök világát, a plánozás és oldalelrendezés is klasszikus, a vadabb részekben sem költői vizuális elgondolások alapján, hanem a történet valóságához igazodva, következetesen dolgozik a fentebb felsorolt hatások létrehozásán.
Golding műve biztosan megvan bemagolva valamelyik Fahrenheit 451-szereplő fejében, annyira fontos mű. Aimée De Jongh munkája is pontosan felidézhető emlékezetünk időnként véres vásznán.
Lénárd László
Cím: | A legyek ura |
Szerző(k): | William Golding, Aimée de Jongh |
Kiadó: | TROUBADOUR BOOKS |
Ár: | 11999 Ft |
Formátum: | keménytáblás kötet |
Terjedelem: | 344 oldal |
Megjelenés: | 2024.09.12. |
Megvásárolható: | Könyvesboltok és Képregényboltok |
Online vásárlás: |
a kiadó honlapján... |