Börzepakk 1. – Sokpanelsz

Zombis képregényes diplomamunka a Lelle, az egyetemista zombivadász, mint Csepella Olivér eredetileg füzetnyi, majd enciklopédiává duzzasztott, médialetaroló műve, a Nyugat vs. zombik.

Kelet vs. zombik a Lelle, a Nyugat költői és szerkesztői helyett Attila, hun uralkodó, az ókelet legendája avatkozik be, hogy lenyomja a zombikat.

Diplomamunka esetén találni kell egy vagy már feldolgozott vagy eredeti ötletet, ezt a megfelelő szinten feldolgozni, saját és opponensünk, valamint a szabályzat igényeinek megfelelően.

Ha ennél többet szeretnénk, mondjuk napvilágra hozni rengeteg munkával kidolgozott anyagunkat, nagyobb közönségnek kell megfelelni, az eredeti anyag hirtelen valóban rövid diplomamunkává válik, ha nem követi másik munka, folytatás, ha nem bizonyítja be a szerző, valóban hűséges saját hőseihez és az olvasókhoz.

„A 5Panels elkötelezetten támogatja az új tehetségek felfedezését. Ennek legújabb bizonyítéka Tóth Panna debütáló urban fantasy/horror képregénysorozatának első része, amely a mi kiadásunkban jelenik meg.” – írja a kiadó. „Sötét dolgok készülődnek Budapesten, élőhalottak járják az utcákat. Csak egy fiatal lány tudja megmenteni a várost, az igazi hun, Attila kardjának segítségével… …és az igazi hun, Attila szellemével!” – szól a fülszöveg.

Komolyan lehet venni? Dehogy. A munkát vele komolyan lehet venni, hogy ebből az alapötletből kiindulva milyen arányban kell vegyíteni humort, akciót, lélektant, szereplők közti dinamikát, és azt képregényre vinni? Igen.

A Lelle, az egyetemista zombivadász egyszerre magán hordozza egy korrekt kötelező egyetemi dolgozat és egy ígéretes, ötletes és sajátos, kifejezetten szép képi látásmódot képviselő szerzői képregény jellemzőit.

Mivel világszerte rengeteg az ilyen-olyan zombivadász (az olaszoknak és nekünk Garibaldink is van!), nem könnyű eredetit mutatni, Tóth Panna Lelléje kisugárzásában, összképével pedig olyat vetít, hogy nem is kell ezzel a kérdéssel foglalkozni, csak élvezni, gyönyörködni benne és várni a derűs-izgalmas horror folytatását.

Ray Henderson, Németországban élő magyar képregényesnek Instagramon több, mint ezer követője van, szorgalmasan posztolja kiváló, hangulatos, cukitól a komolyig terjedő skálán mindent magában foglaló grafikáit fekete-fehérben, színesben.

Az 5Panelstől idéztük már azt, hogy támogatja „külsős” tehetségek bemutatását. Ezt a csoport tizennégy éves történetének utóbbi időszakára jellemző „antológia-dömping” nyomán létrejövő kiadói megerősödés, és a korábbi együttműködések kapcsán kialakult szövetségek tették lehetővé.

Ray Henderson művei jelentek már meg a kiadónál, mára három teljes kötettel két sorozata fut a rendezvényeken, webshopokban, The Devil’s Daughter és Hermann címmel.

Az előbbi inkább lányoknak, utóbbi inkább fióknak való, bár csak érzésem szerint, mert egyébként is fiatalabb korosztályra, kora- és kamaszokra vannak hangszerelve az érzelmi húrok pengetésével a művek. Az első kiadvány főhőse egy titkos boszorkányszövetség legerősebb boszorkánynövendékévé válik támogatói és egy szellemfiú segítségével, utóbbi pedig előbb-utóbb komoly lovag, talán király is lesz egy fantasy-középkori királyságban.

Minden ízében profi kiadványok. Mind a külcsín mind a beltartalom nemzetközi színvonalú. Sok év rajzi és képregényes tapasztalatával kidolgozott világokat mutatnak be a magasabb igényű euromangák formai standjával összhangban, sok-sok feltáró párbeszéddel, és különös módon lebegtetett főgonoszokkal, mindkét sorozat esetében hosszú cselekményszálat előrevetítve.

Bár az kiderül az eddigi ajánlókból, sokakat meglep, hogy a keleti képregény mint olyan általában szürkeárnyalatos.

Lénárd László