Bezár a DC, megveszi a Marvel, nem lesz több képregény!!44négy!!

Ike Perlmutter egy nemváltó gyíklény, aki Bob Harras titkos szeretője már három éve.

Múlt pénteken – 21/02 – Dan Didio, aki 2002 óta több magas tisztséget is betöltött a DC-nél és 2010-től Jim Lee-vel társkiadóként navigáltak, lemondott. Vagy kirúgták. Majd egyszer nyilatkozik ő is – meg a kiadó is – aztán megtudjuk a teljes igazságot. Boncolgathatnánk sokáig, hogy ez alatt a majd’ két évtized alatt mennyit ártott és használt a jobb/rosszabb döntéseivel a kiadónak – már, ha egyáltalán tudnánk biztosra, mi köthető kizárólag hozzá – de az egy másik cikk lenne.

Didio távozásának a ténye, ami fontos: olyan intenzív katalizátor ez a pletykagyáraknak, hogy azóta jobbnál-jobb kattintásvadász és lájkhajhász írások és bejegyzések születtek a különböző közösségi médiafelületeken. Álhírekből, comicsgates tweetekből, hagymázas fantazmagóriákból született tényfeltáró riportok mesélnek a romjaiba dőlő amerikai képregényiparról: az AT&T (a DC és a Time Warner tulajdonosa) bezárja a kiadót, ha az 5G – bocsánat, most már Generation Five – kezdeményezés nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Mások úgy tudják, a Disney/Marvel már szinte meg is vette az egész brancsot. Ráadásul a piac már 2017-től folyamatos mélyrepülésben van, a mutatók rosszak, senkit nem érdekelnek már a füzetek, az egésznek leáldozott, keressünk új hobbit.

Akkor most vegyünk egy mély levegőt.

Létezik egy roppant hasznos oldal, úgy hívják, comichron. 1996 szeptembere óta a kiadói kimutatások alapján, 2003-tól a Diamond disztribúciós listáinak véglegesített rendeléseinek számaival készíti számzsonglőröknek és kimutatásrajongóknak havi bontásban az eladói listáit. Mielőtt belépünk ezen számok világába, gyorsan tisztázzuk is, mi nem része ezeknek a számoknak:

– az Észak-Amerikán kívüli eladások
– az utórendelések – mindig csak az aktuális hónap megjelenéseit tartalmazzák
– a Diamond Comic Distribution szolgáltatásán kívüli vásárlások
– újságos standok, könyvesboltok példányai és az egyéni előfizetések
– digitális eladások

Most, hogy ez megvan, vizsgáljuk meg az egyik legnépszerűbb rémhírt, miszerint 2017 óta megállíthatatlan lejtmenetben vannak az eladások. Ehhez vessünk egy pillantást az éves listákra, szerencsére már a tavalyi évről is van egy áttekintés:

201720182019

Nem fogjuk átrágni ezeket természetesen, csak dióhéjban foglaljuk össze, mit is mutatnak az eladások: valóban, 2017 a komoly visszaesés éve volt, a legnagyobb 1998 óta. Míg 2016-ban 580 millió körül teljesített az ipar (füzetek, kötetek, magazinok együttes eladásából), 2017-ben ez egy erős 10%-os visszaeséssel 522 millióra zuhant vissza. 2018 két erős és két gyengébb félévével ugyan nem fordította meg a tendenciát, további 1%-os visszaesést láthatunk, ugyanakkor már 55 cím lépte át a bűvös százezer példányos határt, amit 2017-ben 49 cím teljesített – ugyan ez még messze van a 2015-ös és 2016-os állapottól (akkor kilencven fölött volt azoknak a füzeteknek a száma, ami legalább 100e példányban fogyott). 2019 az előző évhez hozott 2.54%-os javulást hozott, a becsült összbevétel meghaladja a 2017-es eladásokét.

Ugyan elsőre ez a 100e példány elég karcsúnak tűnik, az évtized eladásain végig haladva láthatjuk, hogy az „átlagos” bestseller bizony 100 és 200e példány között mozog. Nyilván ezeket külön kell vizsgálni az olyan fehér holló jelenségektől, mint 2015 első marveles Star Wars füzete, ami több, mint egy millió példányban kel el. 200e fölé ritkán megy „sima” füzet: új első számok, új karakterek első megjelenése, húzó karakterek halála és jubileumi számok területe ez – kicsiny telérek spekulánsok csákányai alatt.

Egy szó, mint száz, a tavalyi eladások már rávertek a 2017-es számokra, ez márpedig javuló tendencia és nem zuhanás.

„Na de Robi, bezárt egy csomó képregénybolt, akkor mégsem megy olyan jól a szekér, nem?”

Valóban bezártak képregényboltok, olvashattunk jó pár hírt. Valóban, miközben a szuperhősök egyre népszerűbbek és Mike Holman (a Diamond egyik sales menedzsere) szerint az eladásaik húsz éve megbízható stabilitással pörögnek, szinte minden hónapra jutott egy hír, hogy a nagy vízen innen és túl bezárt egy-egy képregénybolt. Mielőtt ezt elkönyvelnénk annak, hogy az emberek nem szeretnek olvasni (tehát egyre kevesebb képregény fogy, tehát a gödör szélén pislog a képregényipar, gémóver), nem árt tudatosítani magunkban, hogy ezek bizony bérelt üzlethelyiségek, fenntartási költségekkel. A legfőbb áru a képregény, amin nagyon-nagyon keskeny sávban mozog a haszon. Az állandó vásárlók előrendelései mellett gondolni kell egy bolti készletre is, ami minél változatosabb, annál nagyobb eséllyel szolgálja ki a régi és az új olvasók igényeit. Ráadásul minden egyes újabb hónap egy új kör orosz rulett a previews szponzorálásával: készletet kell építeni, de okosan. Egy rossz rendelés, túltöltekezés címekből, ami bestsellernek ígérkezik, aztán nem váltja be a reményeket egy hatalmas gyomros. Pár ilyen, és már húzhatják le a rolót. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy míg a boltok bezárása hírértékű, új boltok is nyílnak, csak ezekről kevesebb szó esik. Az idei ComicsPro – egy zártkörű képregényipari konferencia kiadókkal, alkotókkal, terjesztőkkel és boltosokkal – egyik paneljáról kiszivárgott kép alapján a tavalyi év során negyvennel több új bolt nyitott meg, mint amennyi bezárt.

Nincs végveszélyben a képregényipar, nem zuhannak az eladások, a kiadók nem inognak a romlás gödrének peremén.

Legközelebb: Al Ewing valójában egy transzdimenzionális békamókusokból álló írói kollektíva?

kóbor