Egykötet (Vári Tamás: Theo; Epicline #10 kritika)

A nyár képregényes csemegéje mindenképpen az egykötetes, azaz egybe szerkesztett, táskába könnyen betehető, strandra könnyen levihető vagy metrón utastársak előtt villogós Theo volt. Vári Tamás jövőben játszódó, jól átgondolt, alapos, és a végén akciódús trilógiájának decemberben megjelent harmadik része kapcsán oldalunk már közölt egy kritikát, egy lelkes fajtát – most igyekszem elkerülni az önismétlést. (Nehéz lesz.) Akkor elemzésre került a technika és anyaghasználat jelentősége, azaz mit jelent, ha egy pörgős ökológiai sci-fi festve van:

Ma a festés a Photoshop kis ecsetkéjével áll szemben, és ugyanúgy a visszalépés, a múltba tekintés gesztusa, mint ahogy a történetben Dr Fish nem elektronikusan tárolt adatbázisokból, hanem vaskos könyvekből igyekszik megérteni az élet titkát.

És ugyancsak decemberben szót ejtettünk Blade Runner-párhuzamokról és arról, hogy mit jelent a történet szereplőinek a neve.

Most tehát ez nem lesz.

ajánlomMost a megjelenés formai sajátosságai, azaz az egy kötetbe rendezés lehetőségei és korlátai kerülnek kritikánk középpontjába. Miben más, több, jobb, kevesebb, ha egy képregénytrilógiát kiadnak egy kötetben? Nagy divat ez most: összegyűjteni sorozatokat vagy életműveket, és egyben megjelentetni őket. Van, ami szinte várja, hogy egy kötetben lehessen, a referenciák közel kerüljenek egymáshoz, az utalások szinte összeérjenek. És van, ahol erőltetett a gyűjteményes közlés, a válogatás ad hoc-nak tűnik. Kétségtelen, hogy a Theo esetében nem erről van szó. Mind a történetvezetés, mind a stílus egységessége az egykötetes megjelenésre vár. Illetve várt eddig.

Ámde egy ilyen kötetnek meg kell adni a módját. Az egyben kiadás célja, nem pusztán az olvashatóság segítése, vagy hogy ne három füzetet kelljen leemelni a polcról, hanem egyet. Az egyben kiadás – többnyire – egy nagyon szép könyvtárggyá formálja a képregényfüzeteket vagy stripeket. Azáltal, hogy könyvtárgyak lesznek, a képregények más regiszterbe kerülnek. Egyrészt a vásárlók (gyűjtők) kifizetnek értük egy csomó pénzt. Másrészt elérnek más emberekhez, megveszik őket például a könyvtárak. A gyűjteményesség tehát egy lehetőség, hogy ne csak a feketeövesek olvassanak képregényt. Mármint külföldön.

calivnhobbesboxedset

A magazinként egybegyűjtés számomra visszás. Egyrészt a gesztus nemes és praktikus. Értjük, hogy ha az Epicline nem adná ki az egyébként is 5Panels-tag Vári Tomi munkáját, lehet, hogy az sosem jelenne meg egyben. Ismerjük a magyar viszonyokat, a képregényolvasási tendenciákat, az anyagi helyzetet. Azonban mivel a történet annyira kidolgozott, az ábrázolt világ annyira hiteles, a kivitelezés pedig pazar, ott bujkál bennem – igen, lehet, hogy egyedül vagyok ezzel – a veszteség érzése. Megérdemelne a gyűjteményes Theo maradandóbb formát is, mint ami most neki adatott. Könyvként vizionálnám, nem magazinként. Sóhaj. Magyarország. Pont.

Igyekszem napirendre térni a magazinformából adódó hiányérzetem fölött, és az egykötetesség három további aspektusával zárnám a kritikát.

Címlap. Mivel magazinról van szó, pár hét, és huss! már nem is lehet kapni. Fokozott a verseny a vásárlók figyelméért. Ebből a szempontból a címlap színvilágának minimalizmusa és geometrizmusa szerintem kevés ahhoz (bármennyire jól néz is ki), hogy a mai címlaptrendekkel konkurálni tudjon, és elérje, hogy a kiadványt levegyék a polcról. Másrészt pedig a címlap mély és igényes. A cikkindító helyzetemhez (strand, metró) visszatérve: a képregényolvasási szokásainkkal a lábáról levett ellenkező neműt, akit épp most ismertünk meg, egyenesen elkápráztathatjuk a Theóért nyúló kéz részleteinek felfedésével, együtt bogarászásával, miközben összekoccan a fejünk. A szimbolika magyarázásával, és ebből eredően a Theó világának ismertetésével pedig első randi pipa.

Papír. Nem is a magazinformát, puha fedelet, újságospolcról lekerülést sajnálom a legjobban, hanem a papírt. Azt a gyönyörű matt papírt, amire a korábbi részek  lettek nyomtatva. Sajnos nem értek a papíroknak sem az összetételéhez, sem a tulajdonságaihoz, az árához meg végképp, csak azt látom, hogy a gyűjteményes Theo fakóbb és sötétebb egyszerre. Részletek, amelyek pont Vári Tomi ecsethasználata révén váltak felfedezhetővé, elvesznek az új kiadásban.

theo-elozetes-19Történet. Milyen világ ez! Magával ragad egyrészt az átgondolt szerkezet, az egészoldalas megállj-képek, a flashback az elején – kár, hogy később olyan céltudatosan lineális lesz a történet. Csak lapoz az ember és lapoz. Milyen világ ez! Mocskos, ahogy kell; víz nélküli, ahogy az ember nem is gondolná; és mindenekfelett elkeseredett. Az elsivatagosodás és az energiaválság ugyanolyan reális jövőképek, ahogy a hibridek, azaz félig ember, félig állat, de emberi tudatú lények megjelenése, akik mellett a kisembernek (Theo) semmi esélye sincs. Persze a kisember is csak módosítva (sötétebb verzióban) képes életben maradni, de azt is csak addig, amíg meg tudja venni az energiát. Prometheus Fish ártatlan bája és naivsága pedig imádnivaló.

+1 Szöveg. Igen, végre igazi mondatok, hiteles reakciók, emberek által használt nyelv. Kevés monológ, sok irónia.

Szép Eszter

theo címlap