Alan Moore képregényeiről írni hálás, ugyanakkor valahol kilátástalan feladat is. Egyrészt hogy tudna az egyszeri képregénybarát tollforgató elvonatkoztatni fent említett alkotó zsenialitásától, bozontos hajzata fölé rajzolódó glóriájától anélkül, hogy átesne a ló túlsó oldalára és megpróbálná „csakazértis” porba taszítani, szétcincálni és leteremteni aktuális munkáját. Ergo: dicshimnusz vagy fikázás. Köztes út jelen esetben nincs: egy hanyag „szódával elmegy, de volt ez jobb is” kínálná magát, de a Black Dossier annyira szélsőséges, végletes és egyéni, hogy egy ilyen megjegyzés komolyan vehetetlen lenne. Meggyőződésem, hogy a League of Extraordinary Gentlemen (Rendkívüli Úriemberek Szövetségének) legújabb, hányattatott sorsú felvonását vagy szeretni lehet, vagy utálni.
A képregényirodalom gyöngyszemeit elénk táró szerzőnek régi tettestársával, Kevin O’Neill rajzolóval elkövetett sorozata 1999-ben indult, a hatrészes első minisorozatot 2002-ben követte az ugyancsak 6 epizódból álló második kötet. Azonnali alapvetés, kultstátusz, elbaltázott filmváltozat Sean Connery morcos skót szemöldökével, szóval a Szövetség azonnal beépült a képregényes köztudatba. Utána csend. Beharangozták a 3. kötetet, még előtte egy átvezető kiadványt is (ez lett végül a Black Dossier), de a Wildstorm háza tájáról nem érkeztek megnyugtató információk. Folyamatos időpontcsúsztatás, balhé Moore-ral (na jó, ez várható volt), klisészagú „kreatív alkotói nézeteltérés”, problémák a figurák nemzetközi jogaival. Ez utóbbi tényező eredményezte azt, hogy mikor az első, 2006. márciusi időpont helyett végül tavaly novemberben napvilágot látott a kötet, az európai terjesztést megtiltotta a Wilstormot időközben felvásárló DC. Szívás, természetesen Moore is egy életre megsértődött, de a lényeg: aki igazán akar, még itt, a kies Magyarországon is hozzájuthat egy példányhoz.
Hosszúra nyúlt, ráadásul felettébb unalmas jogi procedúrákról regélő bevezetőnk után rá is térhetnénk a képregényre. Na, itt jön az első kérdőjel. A gyönyörű keményborító ugyanis nagyrészt különféle novellákat, tervrajzokat, képeslapokat, szóval a mű világához tartozó kreatív kis adalékokat tartalmaz. Maga a sztori mondhatni mellékes, valójában persze nem, mert Moore-nál mindennek annyi jelentősége, mélysége és komplexitása van, mint keveseknek. De az átvezető jellegű Black Dossier elsődleges célja mindenképp a Szövetség világának feltárása. A sorozat ugyanis a kezdeti mókás, ám egyszerű „viktoriánus szupercsapat kalandjai” felállásból fokozatosan eljutott oda, hogy minden mesét, mondát és mítoszt, tehát a hamisítatlan fikció birodalmát kiépítse, egybegyúrja és bámulatos virtuozitással használja. Kisebb formátumú művész valószínűleg elbukna a feladattal, de Moore gyönyörűen teremt összefüggéseket, erőlködés nélkül kapcsolva össze Shakespeare-t, Vernét, Orwellt, Homéroszt és a világirodalom további óriásait és történeteiket egymással. (Kedves Olvasóink mostanra rájöhettek, a cikk kezdetén felkínált alternatívák közül szemrebbenés nélkül a dicshimnusz mellett döntött e sorok írója.)
A sztori amúgy az ötvenes évek Londonjába repít minket, ahol a korábbi kötetekből ismert Szövetség vezetője, az elbűvölő Mina Murray társával, az ifjabb Allan Quatermainnel együtt menekül korábbi munkaadói elől, élükön az undormányos Jimmy Bonddal (be van szólva a 007-esnek is, gyanítom Conneryre különösképp haragszik a szerző). Az angol titkosszolgálat kis csapata kíváncsi lenne, ugyan hol voltak hőseink az elmúlt években, ráadásul mindketten látványosan fiatalnak tűnnek papíron 80 fölötti életkorukhoz képest. Ezen felül náluk van a Szövetség történelméről, küldetéseiről, tagjairól összeállított kis könyvecske, a szupertitkos Black Dossier is. Ennek a jegyzetnek a tartalmába nyerhetünk bepillantást Mináékkal együtt, ahogy úticéljuk, a Tündöklő Világ (Blazing World) felé tartva ők maguk is érdeklődve olvasgatják. Na, itt aztán elszabadul Moore kreativitása: a Dosszié tartalmaz titkosszolgálati jelentést, London-térképet, képeslapokat, a Nautilus tervrajzát, elveszett Shakespeare-jelenetet, kisalakú pornóképregényt… a felsorolást folytathatnám, de ennyiből is látszik, hogy a Szövetséghez kötődő dokumentumok rendkívül széles skálán mozognak, és mindet el is olvashatjuk, ami gyakran nem egyszerű feladat elé állít minket. A Jack Kerouac nyomán írt néhány oldalas agyömleny például nekem is megfeküdte a gyomromat, pedig nagyon elszántan láttam neki. Szóval az ötlethalmazt kis adagokban érdemes fogyasztani.
Ilyen író mellett félő, hogy a rajzoló szerepe elsikkad, de erről szó sincs. Kevin O’Neill nagyszerűen teljesíti a rábízott –mocsok nehéz- feladatokat, vagyis stílushoz, korhoz és formátumhoz illeszkedően rajzolja meg az összes kis mellékletet, tervrajzot és illusztrációt. Jellegzetes, elegáns rajzai, nagyszerű figurái nélkül a Black Dossier mit sem érne. Mondanom se kell, hogy az illúziók nélküli, kiábrándult Anglia hangulati érzékeltetéséhez nagyban hozzájárulnak Ben Dimagmaliw hűvös színei is.
Az alkotók utolsó elragadó húzása a már említett végállomás, a Tündöklő Világ ábrázolása. Ez az a rejtélyes, időn és téren kívüli birodalom, ahol minden fikció, minden kitalált figura, megálmodott mese találkozik és együtt él. A dimenzióváltás a valóságban is megtörténik: a szereplőkre és az olvasóra is felkerül a kötethez mellékelt 3D-szemüveg, így láthatjuk teljes pompájában az elénk táruló Világot és hercegét, Prosperót, akinek szavaiban Moore alkotói hitvallása tükröződik.
Hiszen a fikció, a mese birodalmában minden és mindenki együtt lélegzik, egyesül és feloldódik a fantázia végtelen lehetőségeiben. Ennél szebb ars poeticát pedig keresve sem találhatnánk.
Kránicz Bence, 2008. május 25.