Háromszázegynehány oldalnyi repeta

Bryan Lee O’Malley képregénybestseller-szerző, és mint ilyen, kevesek közé tartozik.

Bestseller – mintha érték volna az eladott példányszám, mégis van valami emögött a furán képlékeny, mégis egészen konkrét kifejezés mögött. Mitől lesz valami bestseller?

Nagy tehetséggel, rengeteg iparosmunkával, és a megfejthetetlen ráérzéssel (korszellemre, egyedivé érlelt ötletre, piaci résre, honnan nézzük) éri el valaki, hogy oly sokaknak adják el a könyvét? A reklám mellett? Hogy egyszerre több korosztály ajánlja egymásnak, kamaszok, felnőttek adják-veszik kölcsön, idősebbek szintúgy.

A Harvey-, Eisner-, Shuster-díjas, New York Times ranglistás kanadai szerző képregényei valahogy egyszerre könyvek is és képregények is. A Repeta például nem lóg ki küllemével a könyvek közül, és valahogy a befogadása is olyan, hogy úgy érezzem, nincs különbség képpel és szöveggel vagy csak szöveggel elmesélt utazás között. Háromszázegynehány oldalon érzelmes és vagány, könnyen fogyasztható, de mondanivalóval is rendelkező YA+ fantázia, rajzuk kellően részletesre stilizált, bárkiben kellő szimpátiát ébresztő figurákkal, környezettel, erősen egyedi és ötletes dinamikával.

A szerző főhősei alapvetően nem szimpatikusak. Lásd Scott Pilgrimet. Önzők, időnként tenyérbemászók, de egy idő után kifejezetten együttérzést váltanak ki az olvasóból. Fejjel mennek a falnak, és legtöbbször egyetlen cél van a szemük előtt, ami ezen kívül létezik, az – legyen ember, állat, növény, isten, BÁRMI az utolsó szervetlen kristályig – az nincs. És céljaik, mint a forgószél változnak időnként, úgyhogy mindenki megszívja rajtuk kívül, ők meg ugyanúgy megszívják.

A Repeta főhőse Katie fiatal, gyerekvállalás előtti, szerelmes korban lévő, munkájában teljesen elvesző, és önmagával (és így a környezetével is) örökké elégedetlen konyhafőnök. Új helyet szeretne magának a meglévő, egyébként menő hely helyett, és ennek a valós és szimbolikus helynek, a vágyálomnak az elérése vagy el nem érése a kötet története.

A régi helyen, melytől nem tud megszabadulni, mert annyira meg akar szabadulni tőle, egy komódmélyi dobozka varázsgombát és tanácsokat rejt, és ahogy megeszik egyet, új valóságfolyam indul el, melyben helyrehozhatja hibáit. Újra és újra. És ahogy Katie egyre jobban vágyik helyrehozni a hibáit, és folyton a könnyebb utat választja, úgy szaporodnak a külső és belső konfliktusok, önmagával, a háziszellemmel, kollégáival, barátaivá váló kapcsolataival, szerelemmel, szeretővel.

A nyüzsgő mikrokörnyezet, a konyha, az étterem, a városka mágikus realista világa úgy lesz egyre kevésbé konkrét, ahogy vörös hajú főhősnőnk halad a szakadék felé. A valóság-változtató repetitív szeánszokban, melyekben (repeta) újra és újratapasztalja magát, már szinte csak a nevek azonosak (a mű elején idézett Italo Calvino-műhöz hasonlóan), a szereplők sorsa a feje tetejére áll. A tetteknek mindig következményeik vannak, és Katie személyisége szétolvad, mire megtanul tisztelettel szakítani, kibékülni, bánni a múlttal, hogy végül megérdemelten új életet kezdhessen.

Erre mondják, hogy emberi történet, egy önmagától megvezetett ember tapasztalati kudarcai, szembenézése és megvilágosodása. Végül az új étterem az önállósodás, a felnőttlétbe érés egyik lépcsőjének szimbólumává válik, a rejtett belső kibékülés kivetülésévé, ahol az egót más értékek előzik meg.

A Repeta sajátossága, hogy olvasható úgy is, hogy a konkrét képregény megalkotásának folyamatáról, az eredeti elképzeléstől való eltérésekről, a zsákutcákról, feladásról, a hibákból való tanulásról, és végül az eredeti elképzelés megvalósulásáról is szól. Mire Katie (és az író) kálváriája véget ér, elkészült a képregény.

Kicsit kihasználva Katie-e, Bryan Lee O’Malley-sen, vérmókásan, vérkomolyan.

Lénárd László

Cím: Repeta
Szerző(k): Bryan Lee O’Malley
Kiadó: Fumax
Ár: 5995 Ft
Formátum: keménytáblás kötet
Terjedelem: 330 oldal
Megjelenés: 2019.07.31.
Megvásárolható: Közvetlen a kiadótól
Online vásárlás: fumax.hu szukits.hu