[index] Összefognak a jogvédõk a Sulinettel: szerdától interaktív képregénnyel formálják a középiskolások szemléletét. Ha zenét másolsz vagy letöltesz, nem lesz lemeze a kedvenc zenekarodnak!
„Max, Sztív, Edy és Papa G, azaz a Tundrastorm zenekar karrierjén keresztül ismerteti meg az Audiovizuális Mûvek Szerzõi Jogait Védõ Közcélú Alapítvány (ASVA) és a ProArt Szövetség a Szerzõi Jogokért a középiskolás korosztályt a szerzõi jog fontosságával” – ezekkel a súlyos szavakkal kezdõdik a szerzõi jogi tudatosságot fejleszteni hivatott interaktív képregény sajtóanyaga, amibõl a hasonló témákat figyelemmel kísérõ olvasó azonnal leszûrheti, hogy valószínûleg semmi jóra nem számíthat.
Voltak már hasonló próbálkozások külföldön, az Egyesült Államokban egyenesen „a másolás lopás” szlogent alkalmazták rajzfilmre, de ilyen interaktív változat állítólag nálunk van elõször. A rajzfilm persze csak annyiban interaktív, hogy külön elérjük a számokat, videókat, illetve a reménybeli joghallgató kiscsaj jegyzetfüzetét, amiben a jogszabályok vannak, sajnos a „kaland, játék, kockázat”-könyvekbõl ismert választási lehetõségeket nem kínálja fel a szoftver, pedig milyen jó lenne („Lerúgod a koncertedet diktafonnal rögzítõ rajongó fejét a kontroll-ládáról indított pörgõ-forgóval? Igen/Nem”).
A képregényben tehát egy amatõr rockzenekar, a Tundrastorm karrierjét követhetjük az elsõ iskolai koncerttõl saját lemezük megjelenéséig. Az i.k. több zenei és koncert-videó betétet is tartalmaz, melyeket külön is meg lehet tekinteni. A zenét egy budapesti amatõr rockzenekar, a Gloaming készítette, akikrõl a képregény karaktereit is mintázták. A projektet az ASVA és a ProArt finanszírozta, a képregényt az Eduweb Multimédia Rt. készítette az Art-7 Mûvészeti Stúdió (köztük Fritz az MKA-ból!!!) közremûködésével. A költségekrõl megkérdeztük Kálmán Andrást, az ASVA igazgatóját, aki pontos számot nem akart mondani, de kibarchobáztuk, hogy többmilliós összegrõl van szó, ami azonban a tízmilliót nem éri el. A költségeket a két jogvédõ szervezet állta, a Sulinet mint „kiemelt támogató” vesz részt a projektben, ami azt jelenti, hogy a tárhelyet, hozzáférést biztosítja.
„Nem tartotok attól, hogy rosszul fog elsülni a dolog, és fújni fog rátok a többi zenekar?” – kérdeztük a Gloaming tagjaitól, akik szerint benne van a pakliban ez is, de elég sok zenekarral jó a kapcsolatuk, így nem hiszik, hogy bármi probléma lesz ebbõl. De most egyébként is arra koncentrálnak, hogy megragadják a kínálkozó lehetõséget, idénre már nyolc vagy kilenc koncertjük van leszervezve. A projektbe õket egyébként nem castingolták, hanem ismeretség révén kerültek bele, valakinek a valakije tudta, hogy zenélnek, és megkereste õket.
A képregény egyébként elsõ látásra nem sulykolja túlzottan az iparági érdekeket, inkább a szerzõi jogi tudatosságra megy rá, amit meg különösebben nem ítélhetünk el (magát a szerzõi jogi szabályozást illethetjük persze kritikával, de ez messzire vinne, az európai megoldások különben is sokkal jobbak például az amerikainál). Ráadásul így elsõ blikkre, bár simán lehetett volna a dologból egy Közlekedj okosan!-típusú szocialista diafilm, a végeredmény (amit a Sulinet oldalán lehet megtekinteni) a maga flashes módján jól néz ki, és éppen nem kibírhatatlanul szájbarágós. (Hozzátartozik persze mindehhez, hogy az ifjak jogkövetésre nevelése elsõsorban a zeneipar érdeke, és bár nyilván nem szeretnénk innen megítélni, hogy kinek a bevételeit veszélyezteti leginkább a letöltés és a másolás, de annyi biztos, hogy a zeneipari apparátusét legalább annyira, mint a képregényben is szereplõ zenészekét.)
Forrás: index.hu