[Tonya] A Japán Dohányzásellenes Szövetség tiltakozik a NANA címû manga ellen. Yazawa Ai mangája, a NANA 2006 nyarán népszerûsége csúcsán áll. A két Nana nevû, teljesen különbözõ személyiségû, fiatal nõ életét és kapcsolatait bemutató történet elõször a Cookie joseiantológia oldalain hódította meg az olvasókat, hatalmas sikerrel bevette a filmvásznat, és most animeként tarol…
Bizton állíthatjuk, hogy a Nana az eltelt évek alatt kultstátuszt ért el, és eredeti célközönségén túl számtalan rajongót szerzett tizenévesek, felnõttek valamint férfiak között is. Népszerûsége töretlen, ám egyidejûleg – talán épp emiatt – megjelentek az elsõ tiltakozások is. A Japán Dohányzásellenes Szövetség azt követeli, hogy 2006. június 30-ával bezárólag távolítsanak el minden dohányzást ábrázoló jelenetet a NANA mangából és animébõl, mivel azt a látszatot kelthetik, hogy a dohányzás divatos, ezáltal a nõi rajongók könnyebben rászokhatnak. Kifogásolják, hogy a történetben sok szereplõ dohányzik a legkülönfélébb helyzetekben, és nem csak nagykorúak, hanem egy tizenöt éves is, ráadásul a valóságban is létezõ cigarettamárkákat szívnak.
Ezt a kezdeményezést érezhetjük jogosnak vagy túlzónak, de mind a dohányzás megjelenítése, mind a szövetség követelése összetettebb problémát takar. A dohányzás elleni küzdelem ma szinte mindenhol élenjáró kérdés, és igyekeznek ezt a káros szenvedélyt minél inkább visszaszorítani, illetve megelõzni. Ennek keretében például Magyarországon reklámozni sem lehet a cigarettát, Amerikában pedig szinte teljesen kitiltották a médiából, és arra még inkább ügyelnek, hogy gyerekmûsorban semmilyen formában ne jelenjen meg. Ez vezetett olyan vitatható lépésekhez, hogy bizonyos animékben kiretusálták a cigarettát, és fogpiszkálóvá vagy nyalókává változtatták.
Japán helyzete némileg különbözik a legtöbb nyugati országtól: 1985-ig a dohányipar állami monopólium volt, és mind a mai napig komoly állami érdek fûzõdik hozzá. Ennek következtében az egészségügyi tárcának minden egyes dohányzásellenes intézkedésért a pénzügyminisztériummal kell megküzdenie, és mivel legtöbbször alulmarad, Japánban sokkal gyengébb a dohányzásellenes kampány, sõt reklámozzák is a cigarettákat. Japánban rengetegen dohányoznak, a férfiaknak közel a fele, és bár a dohányzó nõk aránya kevesebb, mint tizenöt százalékkal alulmarad a nyugati országokhoz képest, az elmúlt tíz évben ez is rohamosan nõtt. A nõk dohányzása a szokások miatt alacsonyabb, amely szerint dohányozni férfias dolog, és mivel a nõk legfõbb feladata az anyaság, ilyen káros szokást ne gyakoroljanak. Mára ez megváltozott, és kimondottan nõknek szóló reklámok csábítanak, amelynek köszönhetõen egyre több nõ szokik rá a káros szenvedélyre. A dohányzás megállításában mindig fontos a gyerekek, fiatalok felvilágosítása, ám Japánban ez teljességgel hiányzik, és a dohányzás erõsen terjed a fiatalkorúak között is. Mivel Japánban húsz év alatt tilos a dohányzás, õk a statisztikákban sem jelennek meg, így csak saccolni lehet, milyen méreteket ölt közöttük a lázadás ilyen formája.
Kálovics Dalma (Darklight) teljes cikke elolvasható a japanimania.hu-n.