Grrr! És semmi más

Grrr! És semmi más.
5. Nemzetközi Szerzői Képregényfesztivál

Április utolsó hétvégéjén családias képregény seregszemlére gyűlt össze Európa és az USA néhány tucatnyi képregényrajzolója, -kiadója, -teoretikusa, -rajongója a szerbiai Pancsovában. Aleksandar Zograf szülővárosa immár ötödik éve ad otthont a „GRRR!” fedőnevű, minden tekintetben egyedi és inspiratív Nemzetközi Szerzői Képregény Fesztiválnak.

Zograf és felesége Gordana Basta évente egyszer úgy határoznak, hogy fittyet hányva a pénztelenségre, Pancsova unalmas hétköznapjaira, a szerbiai képregény-kiadásnak a magyarországinál is jóval sanyarúbb helyzetére, egybe csődítik a világ számos pontján megismert képregény-őrült barátaikat és a nagyszámú helyi alkotót, szerveznek nekik kiállításokat, beszélgetéseket, és olyan igazi szerb módra megvendégelik őket. Kedves tőlük. Legyél te is Aleksandar Zograf barátja!

A rendezvény legkiemeltebb vendége a San Francisco-i Chuck Sperry és a New York-i Dorit Chrysler voltak. Elsődleges tevékenységük alapján egyiküknek sincs túl sok köze a képregényekhez. És mégis. Sperry az 1980-as években a World War 3 Illustrated szerkesztőjeként olyan nagyszerű alkotók képregényeit, művészeti alkotásait publikálta, mint Art Spiegelman, Spain Rodriguez vagy éppen Anton Van Dalen. Az 1990-es évektől már saját művészeti műhelyt alapított, Firehouse Kustom Rockart Company néven. Rock-plakátjait kézi nyomással, egyedi technikával és kis példányszámban készíti. Az elmúlt húsz évben olyan előadók felkérésére készített koncertplakátokat, mint a Garbage, a Bad Religion, Johnny Cash, John Lee Hooker vagy éppen Lee Perry. A Virgin Megastore felkérésére olyan legendáknak készített plakátokat, mint a Rolling Stones, a Beatles, a U2, a Pearl Jam, a Smashing Pumpkins, a Beastie Boys és Madonna. Jelenleg Milanóban dolgozik a Firehouse Europe grafikai stúdió beindításán.

A fesztivál másik díszvendége Dorit Chrysler volt, aki a theremin királynője. A szentpétervári Leon Theremin által 1921-ben felfedezett hangszer a kéz elektromágneses feszültségmezőben történő mozgatásával hozza létre a hangokat. Dorit elbűvölő légcsellózó mozdulatokkal zenélt az egyik legkorábbi elektronikus hangszeren, miközben egyszemélyes koncertjét saját hangjával és elektronikus zenei háttéralapokkal kísérte. Koncertje végeztével képregényrajzolók asztaltársaságába keveredve a hullámszerűen körbe-körbe járó kitöltésre váró táblák jó néhányába belerajzolt, és kiderült, számos nemzetközi képregényfesztivál visszajáró vendége.

A Grrr! Fesztivál amellett, hogy kiváló lehetőséget nyújtott a képregény helyi és európai szerepéről, jelenéről, kiadási lehetőségeiről való intenzív eszmecserére, sokat adott a szemnek is. Pancsova számos pontját – mondhatni valamennyit, ahova a szervezők csöndes, ám annál hatékonyabb vezérlése jóvoltából eljutottunk – díszítették képregény-kiállítások. Egy húsz éve elhagyott tévéstúdióban Elveszett kincs: Disney Kelet-Európában a hidegháború kezdetéig címmel folyóirat, plakát és szőttes kiállítás, a színházterem lezárt zenészárkában az új szerb képregény néhány jelese, például a Jebote strip (Baszd meg képregény) alkotásai, a Popoviæ cukrászdában pedig az egyik legtehetségesebb mai szerb képregény-alkotó, Maja Veselinoviæ képregényei kerültek üveg mögé, illetve ez utóbbi esetben tükör elé.

A rendezvény központi kiállítótermében Chuck Sperry poszterei mellett kapott helyet és aratott sikert Gróf Balázs néhány angol nyelvű és szöveg nélküli képregénye, valamint a rendezvényt jelenlétével is megtisztelő angol Lee Kennedy önreflexív skiccei is. A fesztiválon énekesi és zenei tudását is több helyütt bemutató portugál Rita Braga saját képregényei mellett Zograf kérésére személyes archívumából elhozta és kiállította néhai nagyapja (Ruy Braga 1916-1989) és dédapja (António Braga 1887-1951) korabeli képregényeit is.

Feltétlenül említésre méltó a szlovén Stripburger legújabb projektje, a Honey Talks! A fából vájt méhkasok tetejét díszítő és a néphit szerint a méheknek a méhkasba való könnyebb visszatalálását segítő első szlovén népi motívum 1758-ból származik, de a szlovén folklór e különlegessége egészen a második világháborúig élő tradíció volt. A legtöbb ilyen alkotás mégis a 19. század végén és a 20. század elején született. A Honey Talks! méhkas méretű dobozában kisalakú hosszúkás formátumú képregényfüzetek találhatók, melyek inspirációját egy-egy szlovén méhkas-illusztráció adta. A felkért alkotók a világ művészi képregény-életének jelentős szereplői – Anke Feuchtenberger, Danijel Zezelj, Marcel Ruijters, Vladan Nikoliæ, Milorad Krstiæ, Rutu Modan, Koco, Jakob Klemenèiæ, Matthias Lechmann –, akik sajátos stílusú alkotásaikban kreatívan gondolják tovább az alap illusztráció sokszor önmagában is képregényes hangulatát.

A Grrr! Fesztiválon ezen kívül felléptek helyi rockbandák, Mr. Spiral búcsúpartit adott annak emlékére, hogy az elmúlt öt évben kiállíthatta képregényeit Pancsova egyik cipőboltjában, olasz (Black Velvet), magyar (ArtComix) és görög (Galera) kiadók osztották meg egymással legújabb eredményeiket és terveiket, Mau-mau az uzsicei cowboy-kalapos cigány dobos mindenki örömére elénekelte a boldog-keserű Djelem, Djelem szerb-cigány nótát, és akkor még nem is beszéltem a friss hajnali túrós burekról, a déli csevápokról és az esti szilvapálinkáról.

Halmos Ádám
Nyitott Könyv
2006. május

Képfeliratok:
1. A fesztivál plakátja
2. Rita Braga (Portugália) megnyitja az 5.GRRR! Nemzetközi Szerzői Képregény Fesztivált
3. Aleksandar Zograf és Chuck Sperry
4. Dorit Chrysler theremin koncertje
5. Maja Veselinoviæ kiállításmegnyitója a Popoviæ cukrászdában
6. Balról Gróf Balázs, jobbról Chuck Sperry művei
7. Honey talks a falon. Az üveg alatt szlovén méz.
8. Mau-mau