Katasztrofális szilikonikon (Barb Wire)

Katasztrofális szilikonikon – Bosszúálló angyal

Mióta Hollywood rátenyerelt a képregényre, a 25 centes füzeteket sok millió dolláros hús-vér celluloid sűrítményekként élvezhetik azok is, akik komixot addig legfeljebb a Fülesben vagy a Donald rágó mellékletében láttak.

Ki tudja, miért, de a gyártók nagyon gerjednek erre a dologra: a sci-fi faszság kategóriát képviselő dolgozatok elkészítésekor két kézzel szórják a pénzt, bevetik a legújabb technikát és leszerződtetik a legnagyobb sztárokat, mégis – a Batman-darabokat leszámítva – ezek a filmek akkorát buktak, hogy jobb volt oda se nézni, az okosok mégsem tanulnak más kárán, évről évre újabb és újabb rémtettekkel bombázzák a moziba járókat.

Már most megjósolhatjuk, hogy a legfrissebb darab, a Barb Wire sem kerülheti el sorsát, egész egyszerűen azért, mert égbekiáltó baromság. 2017-et írunk, dúl a második amerikai polgárháború, az egyik oldalon a „kongresszusiak” náci tábori csendőr fazonú egyenruhában (ki hinné, hogy ők a rosszak?), a másikon az úgynevezett ellenállók olyan arckifejezéssel, ahogyan a jehovista propagandaanyagokban ábrázolják a paradicsomba jutottakat. Küzdelmükbe keveredik a címszereplő szupernőstény, aki – noha régen ellenálló volt – a múltat végképp eltörölni a vendéglátóiparban helyezkedett el, és annak dolgozik, aki jobban megfizeti, más szóval prostituálódott. Az irgalmatlan kalandok sorozata természetesen a Szárnyas fejvadászt idéző környezetben játszódik, dübörög a punk, a végén pedig minden jóra fordul.

Minden lélegzetelállítóan profi, már ami a technikát illeti, csak éppen játék nincs. A szupernőstény szerepére szerződtetett Pamela Anderson Lee, a szilikonikon olyan, mintha Bíró Icát, a metállédit koppintaná, pofákat vág és keménykedik, rémes. A végeredmény mégsem miatta szánalmas ennyire, sokkal inkább azért, mert egy ilyen filmet egész egyszerűen nem szabadna leforgatni: ami ugyanis a képregényben, rajzos formában elviselhető, sőt akár izgalmas is lehet, az életre keltve, megzenésítve katasztrofális hülyeséggé válik. Valójában teljesen mindegy, hogy Marlon Brando vagy egy guminő játssza a főszerepet.

Legát Tibor
Magyar Narancs
1997-05-08