Melyik volt a legszuperebb film a nyáron?

3. Szemfényvesztők (Now You See Me)

Elérkeztünk a dobogós helyezésekhez, ami egyben minőségi ugrást is jelent: ezek a filmek már vannak annyira jók és emlékezetesek, hogy pár év múlva ismét elővegyük őket. Itt van például a Szemfényvesztők, amiben hiába nincsenek szuperhősök, mégis a nyár egyik meglepetéssikere lett, és mi is rettentően jól szórakoztunk rajta. Négy bűvész kirabol egy párizsi bankot egy Las Vegas-i show keretében, és ezt a későbbiekben még grandiózusabb trükkök követik. A Szemfényvesztők tulajdonképpen a látványfilmek létjogosultságát bizonyítja: olyan mértékben képes elbűvölni, hogy a játékidő alatt nem válik zavaróvá az a tény, hogy a csillogó felszín alatt valójában nincsen semmi.

Ha ez húsz, harminc évvel ezelőtt készült volna, akkor persze arra is odafigyeltek volna, hogy a karakterek ne csak lapok legyenek egy állandóan keveredő kártyapakliban, de most kivételesen lehetünk nagyvonalúak, mivel az irgalmatlan tempó, és az egy pillanatig sem hihető, de annál káprázatosabb bűvészmutatványok simán elviszik a hátukon a filmet. Érdemes eredeti nyelven is megnézni a Szemfényvesztők-et, ugyanis Mélanie Laurent erős francia akcentusa elmondhatatlanul szexi.

Magyarországi nézőszám: 175 428

Ahogy nagyobb léptékben az USA-ban, szerényebb keretek közt nálunk is a nyár meglepetéssikere lett ez a nem blockbuster-áron, hanem csak 75 millió dollárból készült, izgalmas thriller. Nem játszik benne óriási sztár, aki a nevével behúzta volna a magyarokat a moziba, de sokaknak szimpatikus lehetett a bűvésztrükkös alapötlet, és az előzetes is nagyon ügyes volt: jól megragadta a film pörgős hangulatát, és tényleg vonzóvá tette. Ez elég volt egy erős, 30 ezer nézőt közelítő nyitóhétvégéhez, onnantól pedig egész biztosan a kedvező szájhagyomány segítette hozzá a filmet ahhoz, hogy végül meghatszorozza ezt az eredményt.

2. Vasember 3 (Iron Man 3)

A Vasember 3 ugyan egyenetlen színvonalú, de jobb pillanataiban olyannyira ellenállhatatlan a humora, hogy ez a tulajdonsága egészen a dobogó második fokára repítette a filmet. Köszönhető mindez az új rendezőnek és forgatókönyvírónak, Shane Blacknek, és persze a főszereplőt harmadszorra is tökéletesen alakító Robert Downey Jr.-nak. Végig az volt az érzésünk, hogy a repülő páncél csak egy nyűg Black számára, és akkor érzi magát elemében, ha a Stark nevezetű nyegle playboynak találhat ki frappáns szövegeket, és instruálhatja régi ismerősét a Durr, durr és csók-ból.

Ezért is történhetett meg az, hogy a vasemberes-harcolós szekvenciák nem különösebben emlékezetesek, annál inkább azok a részek, amikor páncél nélkül láthatjuk a főszereplőt. Néha nem akartuk elhinni, hogy tényleg egy szuperhősfilmet nézünk, ráadásul egy harmadik részt, annyira jó mondatokkal és elborult vidéki kalandokkal szerelte fel Shane Black Starkot. Azért azt hozzá kell tenni, hogy ezt a filmet elsősorban azok kedvelik, akik a rendező-forgatókönyvíró eddigi munkásságát nagyra tartják, a Vasember-rajongók már jóval kritikusabbak. Mi az első táborhoz tartozunk.

Magyarországi nézőszám: 303 317

A Vasember 3 magasan a nyár legsikeresebb filmje az egész világon, és nálunk is: nem akadt még egy olyan film, ami akár megközelítette volna a 300 ezres nézőszámot. A Marvel kétségtelenül tökéletesen építette fel a franchise-t: már a 2008-as első (585 milliós összbevétel) és a 2010-es második (623 milliós összbevétel) film is nagy siker volt, de aztán jött a tavalyi Bosszúállók (1,5 milliárdos összbevétel) bombasikere, ami akkora lendületet adott Tony Starknak, hogy az idei, harmadik résszel (1,2 milliárd) megduplázta a második eredményét. A Vasember-t Magyarországon 105 936-an, a Vasember 2-t 164 822-en látták, tehát a hazai nézőszámok gyakorlatilag egy az egyben a világszintű folyamatot tükrözik.

1. Sötétségben – Star Trek (Star Trek Into Darkness)

Ez a film még a nyári moziszezon elején, májusban debütált, és olyannyira nem finomkodott, hogy azóta sem talált legyőzőjére. J. J. Abrams továbbra is mellőzi a régi sorozatok morális színezetű verbális huzavonáit, megelégedett néhány gyors csörtével Kirk és Spock között, és elsősorban a látványra és a tempóra koncentrál. Játszi könnyedséggel csalinkázunk ide-oda a végtelen űrben, és ez minket annyira elvarázsolt, hogy egy űrhajó makettjével rohangáló gyerek lelkesedésével tapadtunk a vászonra.

Forradalom persze nem történt, csupán az a helyzet, hogy az idei nyáron elég volt annyi az első helyhez, hogy az audiovizuális csinnadratta átlagon felüli legyen, hogy az idei év legemlékezetesebb akciójelenete szerepeljen a filmben, nevezetesen Kirk és Khan repülése az űrtörmeléken át, és hogy a gonoszt egy olyan piszkosul tehetséges színész játssza, mint Benedict Cumberbatch. Annyira jól ment neki a manipulálás, hogy egy ponton még egy kicsit rokonszenvezni is kezdtünk a karakterével. És nem hagyhatjuk említés nélkül Alice Eve vetkőzését sem. Ez annyira nyilvánvalóan indokolatlan volt, hogy kellő jóindulattal akár még a sok hasonló, női testet fürkésző és tárgyiasító jelenet paródiájaként is felfogható.

Magyarországi nézőszám: 90 491

A Star Trek-filmek ahhoz képest kicsit drágák (a második rész 190 millió dollárt kóstált), hogy világszerte csak a szerényebben jövedelmező franchise-ok közé tartoznak, de ez ugyebár nem a mi problémánk. A Sötétségben – Star Trek ugyan nem érte el itthon a 100 ezer nézőt, tehát nálunk sem tartozott a bombasikerek közé, mégsem lehet igazi panasz a hazai teljesítményére, ugyanis növekedett a sorozat népszerűsége: a Star Trek 2009-ben még csak 70 565 látogatóig jutott.

A cikk eredetileg az origon jelent meg.

Oldalak: 1 2 3 4 5