Kisokos képregénybolt (nem-)nyitáshoz

Egy Facebook csoportban kezdődött a párbeszéd, miszerint az egyik tag arra az elhatározásra jutott, hogy képregényboltot nyit. Ma. Magyarországon. Szó szót követett, majd megszületett az alábbi jegyzet, melyet szerzője volt oly kedves, és elküldött nekünk, hogy tegyük közzé, ha akarjuk. Akarjuk:

Az alábbi iromány személyes tapasztalatokon alapszik, és kimondottan azokat a bátor képregény kedvelőket célozza meg, akik képregénybolt nyitására adnák a fejüket. A szerző korábbi bolt-tulajdonos (Galactus/Komikon).

1.

Néhány tényszerű megállapítás, hátha valakinek nem lenne egyértelmű:

a.

Egy képregénybolt (ez alatt üzlethelyiséggel rendelkező, kínálatát tekintve túlnyomórészt képregénnyel foglalkozó boltot értsünk) üzleti vállalkozás, melynek nyilvánvalóan költségei vannak, ez közgazdász végzettség nélkül is könnyen belátható. A fix költségek (bérleti díj, rezsi, járulékok, könyvelő stb.) eleve havi súlyos százezreket jelentenek, és ebben még nincs benne az árubeszerzés költsége. Ezt természetesen a bevételből kell(ene) kigazdálkodni. Üzleti terv készítése szükséges!

b.

Magyarországon a képregényes piac kicsi. Ezt a témát sokan sok helyen kivesézték már. Egy képregénybolt nem fog ezen a tényen változtatni, bármennyire is kultúrmisszióként tekint annak létrehozására az ember. Természetesen vannak keményvonalas rajongók, akik szívesen költik el több-kevesebb pénzüket egy ilyen boltban, de nem jelentenek akkora bázist, hogy egy ilyen vállalkozást rájuk lehetne építeni, illetve (még ha egyszemélyes is a bolt) hosszabb távon fenn tudjanak tartani ma Magyarországon.

c.

A vásárlói igényeket teljes mértékben kielégíteni rendkívül nehéz, véleményem szerint lehetetlen. A képregény sok mindenkinek mást és mást jelent, mindenki mást szeret, mást keres. Ennélfogva egy vagy két bolt nem tudja megfelelően kiszolgálni még azt a kicsi piacot sem, amink van. Ha minden kerületben lenne egy bolt, de ezt a mondatot be sem fejezem… Természetesen ettől függetlenül törekedni kell a minél szélesebb kínálatra.

d.

Általában egy vállalkozás nem fog azonnal beindulni. Hiba lenne csodát várni az első hónapoktól, vagy az első fél évtől.

2.

Ha esetleg a fentebb felsoroltak ellenére még mindig képregénybolt tulajdonos szeretnél lenni, íme néhány jótanács:

a.

Hobbiból ne nyiss képregényboltot! Lásd 1/a. pont. Hobbiból elég, ha szereted a képregényeket. Ha boltot nyitsz, elsősorban kereskedőnek kell lenned, és másodsorban képregény-kedvelőnek. Egy vállalkozást pedig nem lehet hobbiból csinálni, az munka (még ha szereted, akkor is).

b.

Ne vizionálj kígyózó sorokat, tömegével özönlő vevőket. Lásd 1/b. pont. Sőt, jobb ha felkészülsz a nullás napokra, amikor egy darab vásárlód sem lesz. Nem árt, ha az üres óráidat hasznosan tudod eltölteni. Ha pörgésre vágysz, nyiss inkább pékséget.

c.

Legyen a bolt a lehetőségekhez képest minél frekventáltabb helyen. Ne legyenek illúzióid, csak azért mert egy képregénybolt ritkaság számba megy, nem fog naponta 20-30 ember elzarándokolni a város másik végébe. A közepébe már talán inkább.

d.

Ne száműzz semmit a kínálatodból, csak azért mert Te más jellegű képregényeket szeretsz. Sosem tudhatod, ki miért megy el a boltodba. Lásd 1/c. pont. Az antikvár részleg nem elhanyagolható! Fordíts időt ritkább kiadványok felkutatására. Ne csak olyasmit árulj, ami az interneten könnyen és olcsóbban beszerezhető, mert senkitől sem várhatod el, hogy vegye meg nálad drágábban, csak mert a Te boltod kimondottan erre szakosodott. Ide tartozik, hogy kiegészítő termékeket (póló, figura stb.) tartani erősen ajánlott. Természetesen ennek függvényében akkora üzlethelyiséggel kell rendelkezned, hogy minél kevésbé vegyék el a helyet a képregények elől (persze egy nagyobb üzlet költségesebb – a Komikonban nem is nagyon fért el sok minden a képregények mellett, pedig 25 nm volt a bolt területe, ami pedig nem is olyan kicsi).

e.

Csinálj egy „jól kezelhető” webshopot. Gondolkodj a vásárló fejével. Az ember sokkal szívesebben vásárol egy jól kezelhető online felületen, ahol néhány kattintás után meg tudja rendelni a terméket, mint ahol nehezen átlátható a kínálat, és a vásárlás is macerás. Arra azonban készülj fel, hogy a boltban fellelhető fizikai árukészlet (több ezer képregényről beszélünk, ha minden igaz) és az online árukészlet összehangolása nem kis meló. Ha valamit eladtál, vedd le a webbolt kínálatából, mert kellemetlenségek érhetnek – Ezt a problémát, mind a jól kezelhető webshopot, mind az árukészletek összehangolását a Komikon nem jól oldotta meg, így a webshopos eladások csak kis százalékát jelentették a forgalomnak.

f.

Hirdesd a boltot, ahol tudod, lehetőleg minél költséghatékonyabban. Fontos a reklám, de nem érdemes nagyon nagy összegeket beleölni. Használd ki az internet adta lehetőségeket. Utóbbit a Komikon nem tudta elég hatékonyan csinálni.

g.

Készülj fel az alábbihoz hasonló mondatokra:

  • „Ez a képregény 3000 forint?? Egy könyv kerül annyiba, ebben meg csak hülye rajzok vannak…”
  • „A Batman gyerekeknek való, én valami felnőttesebbet szeretnék a fiamnak!”
  • „Keresek egy képregényt, de csak annyi rémlik, hogy a Pókember volt benne és valami csávóval harcolt…”
  • „Szia, hoztam 20 db holland nyelvű újságot, becserélhetném őket a Watchmen első kötetére?”
  • „Jó napot, egy Népszabadságot kérnék!”

A fentebb leírtak hangsúlyozottan személyes tapasztalatból fakadnak, lehet velük egyetérteni és vitába szállni is, mindenesetre hátha valakinek egyszer hasznára válik. Semmiféle szabálynak nem minősülnek, illetve garanciát sem jelentenek a sikerre. Kimondottan sem lebeszélni, sem rábeszélni nem akarok senkit arra, hogy képregényboltot nyisson, mert egyrészt nagyon sokan szeretnénk, ha lenne egy jól működő, vásárlóbarát üzlet, másrészt aki belevágna, tudnia kell mit kockáztat, mert erre aztán tényleg nem mondhatjuk manapság, hogy „tuti biznisz”…

Arra a kérdésre, hogy miért ilyen nehézkes ez a műfaj, személy szerint nem tudok egyértelmű választ találni. Valahol sokatmondó, hogy mennyire sokan rácsodálkoztak annak idején a boltra, „Jé, képregény, hát az meg mi fán terem?”, holott jó eséllyel ők is elolvasták reggel az újság hátsó oldalán a Kázmér és Huba csíkot, mosolyogtak is rajta, tehát tulajdonképpen ők szeretik a képregényt, csak nem biztos, hogy tudják mi az.

Miután többen is megkerestek az elmúlt időben tanácsot kérve, a fenti gondolatokat kötelességemnek éreztem megosztani, hogy a jövőben senki ne kövesse el azokat a hibákat, amiket én. Még ha némi pesszimizmus is hallatszik ki a mondandómból, azért én részemről drukkolok, hogy a képregény műfajnak Magyarországon legyen jövője.

Ezúton is köszönöm mindenkinek, aki valaha megtisztelte a boltot azzal, hogy vásárolt, vagy csak benézett!

Zoli

kepregenyboltok