Képregény? Most komolyan!

Nyilvános, ingyenes képregény-előadássorozat indul az ELTÉ-n. A kurzus gazdája pedig nem más, mint oldalunk újabb munkatársa, Szép Eszter.

A kurzus alaptézise: képregényt olvasni nem gyerekjáték. A képregények végtelen gazdagságából négy témát járnak körül, melyek bevezetésként szolgálnak a médium további tanulmányozásához. Képregény-történet helyett olyan, a kortárs képregényre jellemző általános problémákkal foglalkoznak, mint (1) szerkezet, határátlépés, (2) kanonizáció irodalomként vagy képzőművészetként, (3) önéletrajzi képregény, és végül (4) egy hazánkban még ismeretlen irány, a képregényes újságírás.

A kurzus nem titkolt célja, hogy felkeltse a jövőbeli olvasók érdeklődését, hiszen Magyarországon még mindig kevesen forgatják a képregényeket. Több évtizedes késéssel jelent meg például magyarul Art Spiegelmantól a Maus, vagy Alan Moore-tól a Watchmen. Számos fontos és érdekes munka lefordítására még mindig várnunk kell.

Menetrend

1. 2014. január 13., hétfő 18.00
Kép, regény – bevezető
A bevezető előadás célja a képregény működésének, alappilléreinek megismerése. Mi a képregény? Mitől működik? Hogyan olvassuk? Mi mondható el képregényként, és mi nem? Létezik olyan határ, amelyet a képregény nem sért?
Kép/szöveg, egység/szerialitás, felnőtt/gyerek, populáris/magas kultúra, irodalom/képzőművészet.

2. 2014. január 20., hétfő 18.00
A művészet és a Másik – képregény és képzőművészet viszonya
Anonimitás és csapatmunka a képregényalkotásban. Presztízskérdések. A sztáralkotók kanonizációja. A képregény a múzeumban (a többiek, valamint Roy Lichtenstein). Kisajátítás, felemelés, beemelés (Robert Crumb). Képregény és kultusz. Képregény és mű/alkotás (Chris Ware). Képregény és ikon (Art Spiegelman).

3. 2014. január 27., hétfő 18.00
Én és a képregény – önéletrajzi képregények
Testet ölt az én. Csak én bírok versemnek hőse lenni. Énváltozatok. Énrétegek. Énrajzok.
Én és a trauma. Én a túlélő. Én a gyerek. Ének.
Magyarul is elérhető önéletrajzi képregényeket vizsgálunk: Marjane Satrapi: Persepolis, Art Spiegelman: Maus I-II.

4. 2014. február 3., hétfő 18.00
Képregény és újságírás: Joe Sacco
Comics journalism. Mi ez a hibrid? Tudósítás és képregény. Hír, hírérték, háború és képregény. Hitelesség és interpretáció. Rajzolt tanúságtételek. Az online képregényes tudósítás és az olvasó felelőssége.
Joe Sacco: Palestine, Safe Area Gorazde. Trauma on Loan, Complacency Kills. (Az utolsó két képregény a The Guardian honlapjáról letölthető.)

Helyszín

ELTE-BTK
Budapest Múzeum krt. 6-8.
Ifjúsági épület III. em.

Olvasmányok

Art Spiegelman: Maus I-II.
Marjane Satrapi: Persepolis
Joe Sacco: Palestine, Safe Area Gorazde, Trauma on Loan, Complacency Kills.
Chris Ware: Building Stories

Pesti Bölcsész Akadémiáról

Szép Eszter képregényes kurzusa az ELTE BTK Doktori Iskolája Pesti Bölcsész Akadémia projekt keretén belül valósul meg. A Pesti Bölcsész Akadémia nem titkolt hivatása, hogy megmutassa a széles közönségnek, miben rejlik a fiatal kutatók számára a bölcsészettudomány szépsége és öröme. A programsorozatot a hallgatók és az oktatók közös lelkesedése hívta életre. Ennek jegyében az ELTE BTK doktori iskoláinak hallgatói nyilvános előadásokat, kurzusokat tartanak a legkülönfélébb témákban. Az előadók kutatási eredményeikről, kedvenc témáikról fognak beszélni. Bemutatják az őket foglalkoztató kérdéseket, és megosztják saját olvasataikat, megformált véleményüket az érdeklődőkkel, majd az előadásokat követően beszélgetésre hívják a közönséget. A bölcsészettudomány nagy kérdései várnak minden kedves érdeklődőt: vajon miként és hogyan lehet olvasni bizonyos alapműveket? Melyek az általános történelemismeret által homályban hagyott problémák? Miként része mindennapjainknak a nyelv és a vele összefüggésben álló kérdések? Hogyan tekinthetünk a 21. században a művészetre? Miként közelíthetjük meg a hétköznapok eseményeit a filozófia spektrumán keresztül? A Bölcsészettudományi Kar nyitott egyetemmé válik, és kitárja kapuit minden érdeklődő felé.

További továbbiak
Hivatalos ismertető
Facebook esemény

Facebook Hozzászólások