Híres függők a történelemben

Kozma György, a hócipő grafikusa egy Szerb Antal-kéziratban talált gyerekeknek szóló történelmi regényterv rajzos verziójához keres társ-alkotókat. Az érdeklődők itt a komment mezőben jelezhetik részvételi szándékukat.

Vegyes családok ősei a Szerb-hagyatékban

A dzsentri dédszüleim korából eredő kéziratban találtam egy tervet. „Gyermekszemmel” kéne írni az „ellenséges családok” történelméről. Zsidó és európai (és magyar) gyerekek nézzenek fontos történelmi eseményekre. A szerző albérlője volt Szerb Antal, vele beszélte meg a zsidókra vonatkozó részt, mivel neki voltak kabbalista haszid csodarabbi („dávidházinak” mondott) ősei.

Szerbék megnézték hogy kik voltak a megadott időszakban éppen olyan rabbi-gyerekek, akinek a szemével nézve lehetne majd a tervezett könyvben (esetleg gyerekrajzokkal) beszámolni merényletekről.
1889-ben (akkoriban Habsburg Rudolf trónörökös halálesetét a bennfentesek merényletnek képzelték, a „gyilkosnak” gondolt Baltazziak pedig a legendák szerint szintén „dávidi” eredetű – noha nem zsidó – görög Palaiologosz császári ház utódai voltak s ezért beszéltek a pletykák dinasztikus messianisztikus merényletről.) Ekkor a prágai (dávidházinak hitt) Maharaltól származó lubavicsi Rebbe fia, Joszef Jicchák írt naplót, tízéves korában. A napló fennmaradt, leírja, hogy apja (Dovber) ebben az évben nagyon vívódott, hogy vállalja-e a rámaradt Rebbe címet, s ezért azt tervezte, hogy felkeresi az akkor csodadoktor hírben álló Sigmund Freud-ot Bécsben.
1844-ben pedig az ő apja, a későbbi Rabbi Smuel naplója jön szóba. Leírja a naplóíró dédi, hogy a nagybátyja merényletet tervezett ekkor Kossuth ellen. Ez a Rudolf főherceg halála előtt 45 évvel történt, 1844-ben.
1799-ben Napóleon ellen kíséreltek meg (sikertelenül) merényletet arisztokrata ellenfelei. Egyik vezetőjük a börtönben ülő Puységur márki volt, a hipnózis korabeli mestere. Puységur márki fia a dédi egyik ősének, Bercsényi Miklósnak a dédunokáját vette el feleségül.
Ekkoriban tízéves a Cemach Cedek, az egyik leghíresebb lubavicsi rabbi. /Azért a lubavicsieket nézték, mert náluk volt jellemző az intenzív messiás-várás. És a nem-zsidó merényletek sora is gyakran messianisztikus világmegváltó mozgalmakkal függött össze. Nem az a fontos, hogy ez igaz-e: hanem, hogy ez a képzeletbeli múltbéli siker motivált sokakat.
/A lista végig 45 éveket ugrik, ez egy létező ciklus statisztikákban (pl.innovációk száma./ 1754-ben a Habsburg Mária Terézia királynő elleni lázadókat felnégyelték. Ekkor volt tíz éves Snéur Zalman rabbi, a lubavicsi haszidok alapítója, a „Tanja” c. Zohár-magyarázó mű későbbi szerzője (a prágai rabbi dédunokája).
1709- ben Rákóczy megöleti a Habsburgokhoz átálló Ocskayt, s a Bál Sém Tov 11 éves.
1664 a következő évszám. Zrínyi Miklós halála. /Fia, Ádám kétéves./ És ekkor 14 éves a később Eisenstadtban rabbiként működő Mordecháj, aki saját magát Dávid-házi messiásnak képzelte.
1619-ben a Habsburg fővárost, Bécset ostromló török seregek fővezérét, Kara Mehmed pasát egy janicsár megfojtja, így nem foglalják el a várost. Ekkor 14 éves a fiatal Manuel Dias Soerio, aki később Menasse ben Izrael néven ráveszi Cromwellt, hogy engedje a zsidókat letelepedni Angliában, mert híre terjed, hogy az indiánok közt van az elveszett „rúbeni” törzs, tehát közeleg a messiás. Ekkor 9 éves Széchy Mária (s későbbi férje, Wesselényi, 14 éves.)
1574-ben a spanyol Habsburgok elleni csatában elesik Orániai Vilmos testvére, Lajos. A Szerb Antal főbérlőjének szépanyjának, Széchy Máriának a szépanyja Báthory Erzsébet (akit később gyilkosságokkal vádoltak), ekkor 14 éves. Az ő szépanyja Szapolyai János nővére, Krisztina. A dávidinak tudott Katzenellenbogen-család rokona, Jesajahu Horowitz, prágai, majd jeruzsálemi rabbi 14 éves.
1529-ben pedig Wolsey bíborost tartóztatja le (s öli meg pár hónappal később) VIII. Henrik, az angol király, mert a bíboros nem tudta elintézni a válását (a Habsburgok fogságában lévő pápánál). Ekkor 4 éves a későbbi prágai rabbi, a Maharal (Juda Lév), a Luria rabbi családjából.
Kérdés, amire nem tudjuk a választ, hogy a „lélektörténetinek” nevezett tervet miért nem írták meg végül? Talán a nemesi eredetű főbérlő déd-tanti érezte úgy, hogy túl sok véres rablógyilkosság terheli fejedelmi őseit? Hogy ehhez képest túlságosan békések a lélektani gyógyító /kabbalista/ elveket tanuló zsidó csodarabbi ősök a másik oldalon?

(Kecskeméti Kozma György M.A. )