A tizedik Free Comic Book Day

Mindennek van ünnepe. Az ajókának, a víznek, az ejtőernyőzésnek. Május első vasárnapja például a világ számos pontján, így Magyarországon is az Édesanyák napja. Május első szombatja viszont, immáron tizedik éve, az ingyen képregény napja. Természetesen az amerikai képregénykiadókra kell jelen esetben gondolni. A Free Comic Book Day (röviden FCBD) alkalmával a képregényt terjesztő üzletek a kiadók által külön erre a napra nyomott füzeteket osztanak szét a boltba tévedő gyanútlan, és a nyitás előtt akár órákkal sorban álló, jól tájékozott vendégek között. A kiadók saját vérmérsékletük és pénztárcájuk szerint szállítják a reprezentációt. Van cég, amely egy régebbi kiadványát látja el új FCBD feliratú és ár nélküli borítóval, mások igényes preview füzeteket állítanak össze, így több kiadványukba engednek betekintést két-tíz oldal erejéig. A nagyobb kiadók (DC, Marvel) pedig természetesen több füzettel is képviseltetik magukat a jeles napon.

Az FCBD alapelve, elsődleges célja olyasmi lehetett, hogy becsábítsa azokat is a boltba, akik egyébként nem vagy csak nagyon ritkán látogatnak képregény-üzletet. Ha csupán azért megy be valaki, hogy felmarkoljon pár füzetet, megérinti ezeknek a helyeknek a hangulata. Esetleg körülnéz. Esetleg vásárol. Esetleg odaszokik. Emellett természetesen maguk a füzetek is ama célt szolgálják, hogy bemutassák a kiadók kínálatát, felhívják a figyelmet az új címekre stb. Egy újabb oldalról szemlélve az eseményt: nem szabad elfeledkezni a gyűjtőkről. Azon embertársainkról, akik nem átallnak egy képregény füzetet többször is megvásárolni, ha az különféle borítóval újra és újra megjelenik. Eme hobbit űzők számára égő máglya az éjszakában az esemény, mert ha épp az általuk kedvelt sorozatból jelenik meg valami FCBD borítóval, az máris egy újabb becserkészendő áldozat a szemükben.

Az ingyen képregény ötletének sikere nem csak abban mérhető, hogy tizedik alkalommal van FCBD, hanem abból is, hogy immár a különböző fesztiválok (San Diego Comic-Con, New York Comic-Con) is saját borítójú, ingyen képregény-felhozatallal rendelkeznek.

Engem idén Dublinban ért eme nap, így volt alkalmam ellátogatni a Forbidden Planet elnevezésű szaküzletbe és megtekinteni, hogyan is zajlik egy ilyen esemény. Az FCBD szervezői hivatalosan a résztvevő boltok hatáskörébe helyezik, hogy milyen formában adják közkézre a portékát. A Forbidden Planet Dublin mintegy ötven, előre fóliázott füzetcsomaggal készült, ezekből minden személy egyet választhatott, vásárlási előfeltétel nem volt. A legnagyobb csomagban – melyből pár darab volt csupán – tíz képregény volt. A második fajta csomagban négy, az utolsó fajtában két füzet. Így megvolt a jutalma a korán érkezőknek, nyitás előtt az ajtóban várakozóknak, de akik később jutottak el a boltba azoknak is jutott.

Az FCBD honlapján megtekinthetők az idei kiadványok. Dublinban nem volt mind a tíz beszerezhető. Legnagyobb csodálkozásomat a 2000AD váltotta ki. Tudomásom szerint az első alkalom, hogy a brit hetilap részt vesz az eleddig tisztán amerikai kampányban. A legszexisebb kiadvány természetesen az Aspen cég preview füzete sok-sok fürdőruhás leányzóval. Kiemelni mégis inkább a Lady Mechanika című sorozatot szeretném. Manapság divatos steampunk kitűnő rajzokkal. a Marvel és a DC két-két kiadványát lapozgatva nem tudtam nem észrevenni a párhuzamot. Mindkét kiadó egy-egy füzete a fiatalabb korosztálynak szól. A DC-nek egyszerűbb a dolga, a szomszéd szobában ücsörög a Cartoon Network, számtalan közös sorozatból tudtak válogatni. A Marvel az Avengers fiatalos (gyermeki) verzióját promózza természetesen az idei év két mozivászonra varázsolt hősével (Captain America, Thor) a főszerepben. A másik füzetükben pedig az idősebbekhez szólnak. A Spider-Man füzet az idei Marvel esemény a „Fear Itself” beharangozója, a másik oldalon a DC idei mozihőse Green Lantern osztja a pofonokat. A Dark Horse és a BlueWater kiadók flipbookkal készültek (mindkét irányból olvasható füzet, gyakorlatilag két félfüzet). Az előbbi horror vonalon (Mignola Baltimore-ja és Criminal Macabre), a másik történelmi-horror (Things to come) és paródia (Misadventures of Adam West) történetekkel készült.

A Red5 Comics három címet bemutató füzettel örvendeztette meg a népet. Az IDW hanyagolva az idei zombis eventjét, a megállíthatatlan G.I.Joe és Transformers dömpingjét, a szűk körben kultikussá vált Locke & Key sorozat bemutatójával kedveskedett.

Bár előre tisztában voltam vele, hogy a majd’ negyven ingyenes kiadvány töredékéhez jutok csak hozzá, szívfájdalmat mégis csak az okozott, hogy nem sikerült megkaparintanom a Dark Crystal és az Inspector Gadget bemutatkozó számait. Ezen felül messzemenően elégedett vagyok. Említettem már az THOR filmplakátot? :)

Darkplant (2011.05.07.)